> συνέχεια από τη
σελ. 1
Γίνεται κατανοητό πως πρόκειται για ένα είδος "τοπικών υπουργών", οι οποίοι θα έχουν υπερεξουσί-ες, αντίστοιχες με αυτές του υπουργού.
Επίσης, μέσα στο έτος προβλέπεται η λήξη της θητείας των προϊσταμένων και των διευθυντών. Οι μόνοι που θα παραμείνουν στις θέσεις τους θα είναι οι σχολικοί σύμβουλοι, των οποίων η θητεία παρατείνεται μέχρι το τέλος του 2002. Η αρμόδια επιτροπή του ΥΠ.Ε.Π.Θ. προτείνει την ανανέωση όλου του δυναμικού των στελεχών της εκπαίδευσης, με στόχο να πάψουν οριστικά οι "ανεπιθύμητες" σχέσεις αλληλεγγύης και συναδελφικότητας, σχέσεις ανάρμοστες για το νέο πρόσωπο του "δυναμικού μάνατζερ-αξιολογητή" που προβλέπει το νομοσχέδιο.
Η αξιολόγηση αφορά όλους μας. Καταρχήν αφορά τους νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι αποτελούν και το βασικό στόχο της, αφού, για να μονιμοποιηθούν, θα πρέπει να αξιολογηθούν. Με πιο απλά λόγια, αν θέλουν να μονιμοποιηθούν θα πρέπει να "συμμορφωθούν προς τας υποδείξεις". Να λοιπόν η πρώτη φάση χειραγώγησης του εκπαιδευτικού κόσμου από την εισαγωγή του κιόλας στο επάγγελμα.
Στη συνέχεια θα αξιολογούνται οι εκπαιδευτικοί που ενδιαφέρονται να καλύψουν θέσεις στελεχών της εκπαίδευσης ή που είναι ήδη στελέχη και επιθυμούν να παρατείνουν τη θητεία τους. Θα είναι λοιπόν τα στελέχη της εκπαίδευσης "ποιοτικά αναβαθμισμένα", όπως διακηρύσσει το σχέδιο νόμου, ή απλώς πειθήνιοι εκτελεστές των κυβερνητικών επιλογών;
Θα αξιολογούνται επίσης οι εκπαιδευτικοί που το επιθυμούν σε εθελοντική βάση. Μέσα στα πλαίσια της "εθελοντικής βάσης" τι είδους πιέσεις θα αρχίσουν άραγε να ασκούνται από διευθυντές, σχολικούς συμβούλους ή συνδικαλιστές-φερέφωνα της κεντρικής εξουσίας του υπουργείου;
Τέλος, θα υπάρξει αξιολόγηση σε "κάθε άλλη περίπτωση που θα κριθεί αναγκαία". Ποιος όμως θα κρίνει ποια είναι η "αναγκαία περίπτωση" και κυρίως με ποια κριτήρια θα γίνεται αυτή η κρίση;
Το νομοσχέδιο προβλέπει μια αλυσίδα αξιολο- |
|
γητών και αξιολογούμενων που μάλλον θυμίζει εποχές επιθεωρητισμού. Ο εκπαιδευτικός αξιολογείται από το διευθυντή και το σχολικό σύμβουλο, ο διευθυντής από τον προϊστάμενο Γραφείου, ο προϊστάμενος Γραφείου από τον προϊστάμενο Δι-εύθυνσης, ο προϊστάμενος Διεύθυνσης από τον περιφερειακό διευθυντή, ο οποίος με τη σειρά του διορίζεται από παύεται από τον εκάστοτε υπουργό Παιδείας.
Τρεις βασικές παράμετροι που θα καθορίσουν την υπόθεση της αξιολόγησης είναι οι εξής:
1. Το εκπαιδευτικό βαθμολόγιο θα προσαρμοστεί σταδιακά με το πενταβάθμιο βαθμολόγιο που ισχύει για όλους τους δημοσίους υπαλλήλους, με βάση το νέο Δημοσιοϋπαλληλικό Κώδικα, με αποτέλεσμα να έρθουν πολλοί από τους εκπαιδευτικούς έναν ή δύο βαθμούς πίσω.
2. Προετοιμάζεται πολυνομοσχέδιο με την ονομασία "Πολιτεία" για το δημόσιο τομέα, με στόχο ανάμεσα στα άλλα και τη σύνδεση μισθού-αξιολόγησης για όλους τους δημοσίους υ-παλλήλους.
3. Ετοιμάζεται νέο μισθολόγιο για το δημόσιο, το οποίο θα συνδέει το κίνητρο απόδοσης με τις εκθέσεις αξιολόγησης.
Το υπουργείο Παιδείας με το νέο νομοσχέδιο για την αξιολόγηση προσπαθεί να επιβάλει την αξιολόγηση-χειραγώγηση του εκπαιδευτικού έργου, προωθώντας μια απίστευτη αντιεκπαιδευτική πολιτική, που στηρίζεται στην κάθετη ιεραρχία, στον ασφυκτικό κρατικό έλεγχο, στον ανταγωνισμό, στη σταδιακή προώθηση ελαστικών εργασιακών σχέσεων, στο βόλεμα των "ημετέρων" και τελικά στην απαξίωση του ρόλου των εκπαιδευτικών και κυρίως της δημόσιας εκπαίδευσης.
Ένας δρόμος μένει. Να παλέψουμε ώστε:
-
με κανένα τρόπο να μην απαξιωθεί η δημόσια εκπαίδευση
-
να μη ξαναζήσει η εκπαίδευσή μας μέρες επιθεωρητισμού
-
η αποτίμηση του σχολικού έργου να περάσει στα χέρια των συλλόγων διδασκόντων, με τη συμμετοχή προοπτικά γονέων και μαθητών.
|