ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΕΣ ΑΥΤΟΝΟΜΕΣ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΕΣ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΕΣ
ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΕΙΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ
ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ - ΝΕΑ


Ανακοινώσεις
Η στάση μας στη ΔΟΕ

Η στάση μας στην ΑΔΕΔΥ
Οικονομικά
Σύλλογοι
Αδιόριστοι
Εκπαιδευτικά

Διεθνή
Φωτογραφίες
Εντυπα των Κινήσεων
Σχήματα
Αλλες διευθύνσεις

 

 

ΑρχήΑρχή

 

Επικοινωνία:

Φόρμα επικοινωνίας

ανεξάρτητες αυτόνομες αγωνιστικές ριζοσπαστικές

ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΕΙΣ Π.Ε.

ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΙΠΕΜ ΔΟΕ

απορροφητικότητα, τεχνοκρατία, επαγγελματικός συνδικαλισμός και ενσωμάτωση

Την Τρίτη 26 Ιανουαρίου 2010 πληροφορηθήκαμε ότι  την Παρασκευή 22 Ιανουαρίου το Δ.Σ. της ΔΟΕ δια των εκπροσώπων του, πρόεδρο και γραμματέα, υπέγραψαν σύμβαση ανάθεσης έργου με την «Planet Α.Ε. Ανώνυμη Εταιρεία παροχής συμβουλευτικών Υπηρεσιών».

Σύμφωνα με τη σύμβαση αυτή η συγκεκριμένη εταιρεία  αναλαμβάνει  το έργο προετοιμασίας φακέλου ώστε να  χορηγηθεί στο ΙΠΕΜ ΔΟΕ πιστοποιητικό τύπου Β για την επιβεβαίωση της Διαχειριστικής του επάρκειας, όπως αυτή ορίζεται με το Νόμο 3614/2007. Ο νόμος αυτός καθώς και οι υπουργικές αποφάσεις που τον υλοποιούν καθορίζουν τους όρους και τις προϋποθέσεις που πρέπει να εκπληρώνει ένας φορέας για να διαχειριστεί συγχρηματοδοτούμενα έργα στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ. 

Είναι γνωστό βέβαια (σε όσους ασχολούνται με τα σχετικά θέματα) ότι ο νόμος αυτός βρίσκεται σε διαδικασία τροποποίησης και ότι κάθε διαδικασία εφαρμογής του έχει παγώσει εν αναμονή των σχετικών αλλαγών. Δεν γνωρίζουμε αν οι υπογράφοντες τη σύμβαση το γνώριζαν αυτό και  αν ναι, απορούμε γιατί βιάστηκαν να την υπογράψουν.

Αφήνοντας το θέμα αυτό στην άκρη, πρέπει να πούμε ότι η υπογραφή της συγκεκριμένης σύμβασης σημαίνει ότι η ΔΟΕ θέλει να κατοχυρώσει το ΙΠΕΜ ως φορέα υλοποίησης έργων του ΕΣΠΑ και μέσω του ΙΠΕΜ να αποκτήσει τη δυνατότητα διαχείρισης κονδυλίων και ό,τι αυτό σημαίνει. 

Τα προβλήματα που προκύπτουν από την εξέλιξη αυτή είναι  σημαντικά για τη φυσιογνωμία του συνδικάτου, τη σχέση του με τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς (τη βάση δηλαδή του συνδικάτου) και τη σχέση του με πλευρές της (κρατικής και ευρωενωσιακής) εκπαιδευτικής πολιτικής, όπως αυτή υλοποιείται μέσω του ΕΣΠΑ. Ας εξηγηθούμε.

Σε ό,τι αφορά τη φυσιογνωμία του συνδικάτου το πρόβλημα είναι ότι το επιστημονικό του όργανο αλλά και το ίδιο το συνδικάτο εμπλέκεται σε δραστηριότητες που αποσκοπούν στην απορρόφηση κονδυλίων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και απομακρύνεται (ακόμα περισσότερο) από  το σχεδιασμό της δράσης του στη βάση (μιας  εκτίμησης)  των αναγκών και των αγώνων των εκπαιδευτικών και του δημόσιου σχολείου. Κατ’ αρχήν δημιουργείται ένα τεράστιο ζήτημα αρχής για το συνδικάτο: για ποιο λόγο επιδιώκει να πάρει χρηματοδότηση για επιχορηγούμενα προγράμματα; Τι εξυπηρετεί αυτό το συνδικαλιστικό και πολιτικό ρόλο του συνδικάτου; Πόσο ένας τέτοιος ρόλος διαχειριστή κονδυλίων συνάδει με την ηθική και τον πολιτισμό που τα συνδικάτα οφείλουν να έχουν; Είναι χαρακτηριστικό ότι η απόφαση για την πιστοποίηση του ΙΠΕΜ δεν υιοθετήθηκε στη βάση οποιουδήποτε σχεδιασμού της δράσης  του. Κανείς δεν μπήκε στον κόπο ούτε καν να υποστηρίξει ότι χρειαζόμαστε τη χρηματοδότηση του ΙΠΕΜ για αυτό ή τον άλλο συγκεκριμένο λόγο.    Η δυνατότητα απορρόφησης και διαχείρισης κονδυλίων του ΕΣΠΑ αποδείχθηκε από μόνη της ικανός λόγος για να κινητοποιήσει την πλειοψηφία του Δ.Σ. της Ομοσπονδίας. Ο προσανατολισμός αυτός στην πραγματικότητα δημιουργεί τεράστια ζητήματα που αφορούν: τους όρους απορρόφησής των κονδυλίων, τους τρόπους διαχείρισης και διανομής τους. Αναρωτήθηκε άραγε ποτέ η πλειοψηφία μήπως αυτή η δυνατότητα συνοδεύεται από αρνητικές δουλείες;  

Οι δουλείες  είναι υπαρκτές, προκαλούν δικαιολογημένες αντιρρήσεις και εδράζονται σε δύο βάσεις. Αφενός, η ανάληψη έργων από το ΕΣΠΑ θα συνοδευτεί από την αποδοχή  του (πολιτικού) πλαισίου στο οποίο αυτό αναπτύσσεται. Το πλαίσιο αυτό δεν είναι αθώο. Ας πάρουμε το παράδειγμα της επιμόρφωσης. Αν το επιστημονικό όργανο του σωματείου αναπτύξει επιμορφωτική δράση στα πλαίσια του ΕΣΠΑ, τότε θα είναι υποχρεωμένο να παράσχει στους συναδέλφους βεβαιώσεις παρακολούθησης της επιμόρφωσης και να αποδεχθεί ότι οι εκπαιδευόμενοι συνάδελφοι δεν δικαιούνται εκπαιδευτικής άδειας όταν επιμορφώνονται.  Με τον τρόπο αυτό το σωματείο γίνεται συνένοχο: α. στον κατακερματισμό των επιμορφωτικών δραστηριοτήτων, β. στην υπαγωγή αυτών των δραστηριοτήτων στο ατέλειωτο γαϊτανάκι του ανταγωνισμού μεταξύ των συναδέλφων και στην εξ’ αυτής της υπαγωγής αδυναμία της επιμόρφωσης να υπηρετήσει τις μορφωτικές ανάγκες εκπαιδευτικών και μαθητών του δημόσιου σχολείου και γ. στον αποκλεισμό από τις επιμορφωτικές δραστηριότητες όσων συναδέλφων δεν μπορούν (ή δεν θέλουν) να δουλεύουν και να επιμορφώνονται ταυτόχρονα, για να μην μιλήσουμε για τον αποκλεισμό θεματικών επιμόρφωσης που δεν χωρούν στο ΕΣΠΑ (π.χ. η κριτική της εκπαιδευτικής πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή τα κινήματα αμφισβήτησης αυτής της εκπαιδευτικής πολιτικής δεν μπορεί να είναι αντικείμενο επιμόρφωσης στα σεμινάρια του ΕΣΠΑ).   

Η δεύτερη βάση στην οποία εδράζονται οι αντιρρήσεις για την ανάληψη έργων από το ΕΣΠΑ αφορά την περαιτέρω γραφειοκρατικοποίηση του ίδιου του συνδικάτου και του επιστημονικού του οργάνου. Μέχρι τώρα οι αδυναμίες στην οργάνωση του συνδικάτου και η πολιτική των κυρίαρχων παρατάξεων, επέτρεπαν στον επιστημονικό φορέα του σωματείου να περνά απαρατήρητος και η δράση του να μην ελέγχεται από τις Γενικές Συνελεύσεις και τα Διοικητικά Συμβούλια των συλλόγων. Από εδώ και πέρα το πρόβλημα θα γίνει εντονότερο, αφού η Διαχειριστική Αρχή του ΕΣΠΑ θα είναι αυτή που θα επιβάλλει τις όποιες αλλαγές στη μέχρι τώρα λειτουργία του και θα ελέγχει την εφαρμογή τους.  Οι αλλαγές αυτές μπορεί να αφορούν το καταστατικό του, το οργανόγραμμα του,   τις διαδικασίες προγραμματισμού και παρακολούθησης έργων και την οικονομική διαχείριση τους.  Εν πολλοίς ο επιστημονικός φορέας του σωματείου θα παραδοθεί σε τεχνοκράτες, οι οποίοι μονάχα από τους επαγγελματίες συνδικαλιστές  θα ελέγχονται. Απόδειξη αποτελεί το γεγονός ότι η εταιρεία συμπεριέλαβε στη διαδικασία προετοιμασίας του φακέλου της πιστοποίησης και μία φάση «εκπαίδευσης προσωπικού» (δηλαδή των αποσπασμένων συναδέλφων στο ΔΣ του ΙΠΕΜ). Οι δάσκαλοι της τάξης θα είναι αδύνατον να παρακολουθήσουμε και να ελέγξουμε τις δαιδαλώδεις γραφειοκρατικές διαδικασίες της απορρόφησης κονδυλίων.  Η σχέση μας με το ΙΠΕΜ θα είναι πελατειακή. Θα προστρέχουμε σ’ αυτό ατομικά όποτε οι υπηρεσίες που αυτό θα προσφέρει θα ανταποκρίνονται στις προσωπικές μας ανάγκες και γούστα.

 Το ερώτημα που κατά τη γνώμη μας τίθεται είναι αν αξίζει να αναλάβει η Ομοσπονδία μας  αυτές τις δύο πολύ συγκεκριμένες δουλείες, στο βωμό της απορρόφησης κονδυλίων.  Η δική μας απάντηση είναι ένα  ξεκάθαρο όχι. Δηλώνουμε καθαρά ότι οι Παρεμβάσεις Κινήσεις Συσπειρώσεις δεν πρόκειται να συναινέσουν  στην εμπλοκή του συνδικάτου σε ρόλους διάφορους και αντιθετικούς με τον συνδικαλιστικό και πολιτικό του ρόλο που δεν είναι άλλος από την υπεράσπιση και διεύρυνση των δικαιωμάτων εκπαιδευτικών κι εκπαιδευομένων, του κόσμου της εργασίας, σε μια εκπαίδευση που θα απελευθερώνει και δε θα υποτάσσει, για μια εργασία που θα χειραφετεί και δε θα υποδουλώνει. Δεν αξίζει να θάψουμε τη δυνατότητα ελέγχου του ΙΠΕΜ ΔΟΕ  από τη βάση του κλάδου ούτε και  να υπάγουμε τη δράση του  στην  εκπαιδευτική πολιτική της ευρωπαϊκής ένωσης.

Συνήγορος του «όχι» μας είναι και η  εμπειρία που έχουμε αποκομίσει τις τελευταίες δεκαετίες από την αυτόματη έλξη που ασκούν τα κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην εκπαίδευση και τα σχολεία.  Η έλξη αυτή μπορεί να ωφέλησε πολλαπλά τους κατά καιρούς αναδόχους των έργων, αλλά κανείς δεν μπορεί να βρει τι θετικό άφησε στο σύνολο των σχολείων μας. Κάποιοι μπορεί να έφτιαξαν (μικρές ή μεγάλες) περιουσίες, να έκαναν (μικρές ή μεγάλες) αρπαχτές, αλλά στους μαθητές  έμειναν τα απαράδεχτα αναλυτικά προγράμματα και βιβλία (έργο χρηματοδοτημένο από το προηγούμενο πακέτο κι αυτό) και στους εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας εμπειρίες ανάλογες με την άχρηστη και προσβλητική ταλαιπωρία της εξομοίωσης. Ακόμη και η επιμόρφωση α’ επιπέδου στους υπολογιστές σε ελάχιστους πρόσφερε κάτι περισσότερο από αυτό που έμαθαν μόνοι τους.  

·         Καλούμε όλους τους  συλλόγους εκπαιδευτικών να ζητήσουν επίσημη ενημέρωση από τη ΔΟΕ, να ενημερώσουν τα μέλη τους και να  πάρουν αποφάσεις καταδίκης μετατροπής του ΙΠΕΜ σε φορέα υλοποίησης προγραμμάτων του ΕΣΠΑ.

·         Καλούμε τους συναδέλφους να αρνηθούν τη λογική της απορροφητικότητας, την περαιτέρω γραφειοκρατικοποίηση του συνδικαλιστικού μας φορέα και την τυφλή υποταγή στην εκπαιδευτική πολική της ευρωπαϊκής Ένωσης.

·         Καλούμε τη ΔΟΕ να εγκαταλείψει την προσπάθεια  μετατροπής του ΙΠΕΜ σε φορέα διαχείρισης του ΕΣΠΑ και να ανοίξει διάλογο στη βάση του κλάδου για το πρόγραμμα δράσης του ΙΠΕΜ.

·         Καλούμε τέλος την πλειοψηφία της ΔΟΕ να εξηγήσει γιατί, βιαστικά και χωρίς τις απαραίτητες διαδικασίες, προχώρησε στην υπογραφή μιας σύμβασης στη βάση ενός νόμου του οποίου η διαδικασία τροποποίησης βρίσκεται σε εξέλιξη. 


ΕπιστροφήΕπιστροφή

ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΕΣ ΑΥΤΟΝΟΜΕΣ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΕΣ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΕΣ
ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΕΙΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ
ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

ΠεριεχόμεναΠεριεχόμενα