Η κυβέρνηση αποφάσισε την επανέναρξη λειτουργίας των λυκείων από την περασμένη Δευτέρα 12 Απρίλη με μοναδικό νέο μέτρο τα self tests σε μαθητ(ρι)ες και εκπαιδευτικούς, τα οποία θα διενεργούνται με ευθύνη των εκπαιδευτικών, των μαθητών και των οικογενειών τους. Το ΥΠΑΙΘ αντί να ικανοποιήσει το επαναλαμβανόμενο αίτημα του εκπαιδευτικού και γονεϊκού κινήματος για ανοιχτά και ασφαλή σχολεία, επιχειρεί το άνοιγμά τους με τους ίδιους όρους που αυτά έκλεισαν και μάλιστα σε συνθήκες τραγικά χειρότερες. Με αριθμό κρουσμάτων εξαιρετικά αυξημένο καθημερινά, εκατοντάδες διασωληνωμένους ασθενείς εντός και εκτός ΜΕΘ, πλήρη ανυπαρξία μέτρων στήριξης του ΕΣΥ και της πρωτοβάθμιας φροντίδας , μεταθέτει ξανά την ευθύνη σε γονείς και εκπαιδευτικούς με τα self tests.
Συνεχίζοντας την εγκληματική πολιτική της για την πανδημία, η κυβέρνηση αυταπαλλάσσεται της κρατικής ευθύνης για πολλοστή φορά, μετατρέποντάς την σε ατομική ευθύνη των εκπαιδευτικών και των γονιών οι οποιοι υποχρεώνoνται να υπογράφουν «υπεύθυνες δηλώσεις» για την διενέργεια των self tests και της εξαγωγής και καταγραφής των αποτελεσμάτων. Το πώς θα λειτουργήσει το μέτρο στη πράξη, το αν θα γίνεται σωστή δειγματοληψία στο σπίτι, το αν θα καταγράφουν όλοι πλήρως στην υπεύθυνη δήλωση το αποτέλεσμα και άλλα κρίσιμα ερωτήματα, που γεννά αυτή η πρωτοφανής διαδικασία, μάλλον δεν απασχολούν κανέναν στο Υπουργείο Παιδείας. Το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι να «πετάξουν» από πάνω τους την ευθύνη!
Πέρασε κάτι παραπάνω από ένας χρόνος πανδημίας ώστε εκεί στο Υπουργείο να αντιληφθούν ή μάλλον να παραδεχθούν ότι στο σχολείο «κολλάει» ο ιός και ότι τα τεστ ανίχνευσης του κορονοϊού είναι όπλο στα πλαίσια ενός συνολικού σχεδίου επιδημιολογικής επιτήρησης, κάτι που έως τώρα, με βαθιά αντιεπιστημονική αντίληψη, το αρνούνταν. Ποτέ δεν είναι αργά, θα μπορούσε να πει κανείς. Δυστυχώς, το πρόβλημα είναι ότι η κυβέρνηση δεν έχει κανένα σχέδιο, ώστε τα τεστ να αξιοποιηθούν με αποτελεσματικό τρόπο.
Με βάση τις επιστημονικές υποδείξεις, για να υπάρχει σαφής εικόνα χρειάζεται να διεξάγονται επαναλαμβανόμενα rapid tests, τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα σε κάθε σχολείο, από κλιμάκιο του ΕΟΔΥ, ώστε να διασφαλίζεται η σωστή δειγματοληψία, καταγραφή και έλεγχος. Θα μπορούσε π.χ. να αξιοποιηθεί ο προαύλιος χώρος του σχολείου τις ώρες λειτουργίας, στον οποίο οι μαθητές θα προσέρχονται ανά τμήμα, συγκροτημένα, ώστε να αποφεύγεται ο συγχρωτισμός και να διασφαλίζεται η οργανωμένη δειγματοληψία.
Στο πρόγραμμα εμβολιασμού δεν εντάχθηκαν και οι εργαζόμενοι στα σχολεία (καθαρίστ(ρι)ες, φύλακες, και λοιπό προσωπικό). Το προσωπικό των σχολείων όπως οι καθαρίστ(ρι)ες και οι φύλακες έρχονται καθημερινά σε επαφή με τα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς λόγω της φύσης της εργασίας τους και οφείλεται η ίδια πρόβλεψη και για αυτούς σχετικά με τον εμβολιασμό.
Την ίδια στιγμή, επαναφέρει το μέτρο της ζωντανής αναμετάδοσης του μαθήματος για όσους μαθητές δεν θα παρευρίσκονται στα σχολεία, το οποίο ολόκληρη η εκπαιδευτική κοινότητα με τους αγώνες της πέρσι ακύρωσε στην πράξη. Δεν θα ανεχτούμε το απαράδεκτο αυτό μέτρο και το δηλώνουμε ξανά σε όλους τους τόνους!
Τα ΚΕΣΥ (Κέντρα Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης) ως δομές της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης δεν έχουν αναστείλει τη λειτουργία τους ούτε για μία ημέρα τη φετινή σχολική χρονιά, συνεχίζοντας, παρά τις δυσμενείς συνθήκες, να εξυπηρετούν καθημερινά μαθητές με αναπηρίες ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Κάθε επίσκεψη στο χώρο διαρκεί 1-2 ώρες κατά τη διάρκεια της οποίας μεγάλος αριθμός μαθητών δεν φέρει μάσκα ή άλλο προστατευτικό προσώπου και με δυσκολία τηρεί τους στοιχειώδεις κανόνες υγιεινής. Επιπλέον, η στενότητα χώρου και οι ελάχιστες αεριζόμενες αίθουσες των περισσότερων ΚΕΣΥ αλλά και το γεγονός ότι στα ΚΕΣΥ προσέρχεται καθημερινά μεγάλος αριθμός διαφορετικών ατόμων από διαφορετικές περιοχές, αυξάνουν τον κίνδυνο διασποράς του ιού, παρά τις προσπάθειες του προσωπικού που εργάζεται σε αυτά (εκπαιδευτικό, ειδικό εκπαιδευτικό και καθαριότητας). Θεωρούμε αυτονόητο ότι για την προστασία τόσο του προσωπικού που εργάζεται στα ΚΕΣΥ όσο και των μαθητών και των οικογενειών που προσέρχονται σε αυτά (πολλοί εκ των οποίων αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα υγείας) καθώς και για τη συνέχιση της απρόσκοπτης λειτουργίας των ΚΕΣΥ πρέπει να ισχύσουν οι αντίστοιχες συνθήκες διεξαγωγής των shelf tests από κλιμάκια του ΕΟΔΥ που απαιτούμε για τα σχολεία. Υπενθυμίζουμε -για άλλη μια φορά- ότι τα ΚΕΣΥ αποτελούν εκπαιδευτική και όχι διοικητική δομή, και μάλιστα μια δομή που εξυπηρετεί καθημερινά άτομα με αναπηρίες ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Τέλος, απαιτούμε όλες οι οικογένειες των μαθητ(ρι)ών που φοιτούν σε ειδικά σχολεία και έχουν μείνει εντελώς απροστάτευτοι στην πανδημία σε σχολεία ανοχύρωτα εδώ και έναν χρόνο, να προμηθεύονται τα self tests, τα οποία θα πραγματοποιούνται από τους νοσηλευτές των σχολείων στους μαθητές.
Το Υπουργείο Παιδείας, συνεχίζει να μην έχει οργανωμένο και επαρκή σχεδιασμό για την υγεία όλων μας. Αυτό είναι σήμερα απολύτως αναγκαίο, μαζί με την υλοποίηση όλων των αιτημάτων του εκπαιδευτικού και γονεϊκού κινήματος, καθώς και των υγειονομικών, που έχουμε καταθέσει ένα χρόνο τώρα ώστε τα σχολεία να είναι ανοιχτά και υγειονομικά ασφαλή.
Απαιτούμε άμεσα τη διενέργεια επαναλαμβανόμενων τεστ, τουλάχιστον ανά εβδομάδα σε όλα τα σχολεία, γενικά και ειδικά και τα ΚΕΣΥ από κλιμάκιο του ΕΟΔΥ.
Απαιτούμε την ένταξη του προσωπικού των σχολείων (καθαριστ(ρι)ών, φυλάκων και λοιπού προσωπικού) στο πρόγραμμα εμβολιασμού.
Καλούμε τη ΔΟΕ να προβεί σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες προς το ΥΠΑΙΘ ώστε να δρομολογηθούν άμεσα οι διαδικασίες υλοποίησης αυτών των αιτημάτων.