Να αποσυρθεί το νομοσχέδιο που εξισώνει τα ιδιωτικά κολλέγια με τα Δημόσια Πανεπιστήμια!
Ενάντια στην υποβάθμιση και ιδιωτικοποίηση της δημόσιας παιδείας, το προσοντολόγιο και την αξιολόγηση
Πανεκπαιδευτικός αγώνας διαρκείας τώρα!
Η κυβέρνηση της ΝΔ, με τις διατάξεις που πρόσθεσε αιφνιδιαστικά την Παρασκευή το βράδυ στο υπό ψήφιση νομοσχέδιο για την τριτοβάθμια, προωθεί τη δυνατότητα χιλιάδων αποφοίτων ιδιωτικών κολλεγίων να εισαχθούν άμεσα στην προκήρυξη της γενικής αγωγής. Η εξέλιξη αυτή θα εξισώσει de facto τα ιδιωτικά κολέγια με τα δημόσια πανεπιστήμια, θα οδηγήσει στην ανεργία χιλιάδες αναπληρωτές συναδέλφους, στην πλήρη εμπορευματοποίηση της τριτοβάθμιας και στην υποβάθμιση των πανεπιστημιακών πτυχίων καθώς και στο περιεχόμενο του δημόσιου σχολείου. Ήδη, η προώθηση του αντιδραστικού και νεοφιλελεύθερου νόμου Γαβρόγλου (ν. 4589/19) της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, για τον τρόπο πρόσληψης των εκπαιδευτικών (προσοντολόγιο) και στη γενική αγωγή με την τελευταία προκήρυξη αμφισβητεί και απαξιώνει τα επαγγελματικά δικαιώματα, το πτυχίο και την προϋπηρεσία. Ήδη χιλιάδες απολύσεις είναι γεγονός στην ειδική αγωγή με την αντίστοιχη προκήρυξη, με τις ανακατατάξεις στους πίνακες και τους αποκλεισμούς. Η αναγνώριση των πτυχίων των ιδιωτικών κολλεγίων καθιστά πλέον το τοπίο αφόρητα εφιαλτικό!
Η κυβέρνηση ενισχύει με όλους τους τρόπους την ιδιωτική εκπαίδευση, τους επιχειρηματίες και τους σχολάρχες, εμπορευματοποιεί τα πτυχία και επιτίθεται στη δημόσια εκπαίδευση και κατασυκοφαντεί με κάθε ευκαιρία το δημόσιο χαρακτήρα της, τους εκπαιδευτικούς και τους /τις μαθητές /τριες. Ήδη προετοιμάζουν την σύνταξη και εφαρμογή νέου νόμου για την αξιολόγηση επιδιώκοντας να οικοδομήσουν τον μηχανισμό των «προθύμων» στελεχών που θα αναλάβουν την υλοποίηση του. Από την πρώτη κιόλας στιγμή η νέα κυβέρνηση της ΝΔ μίλησε και έπραξε πεντακάθαρα για την πολιτική που θα ασκήσει. Έκλινε τη λέξη αξιολόγηση σε όλες τις πτώσεις, ανέστειλε την υποχρεωτική δίχρονη σε 13 δήμους, κατήργησε το άσυλο, αμφισβήτησε την ανάγκη διορισμών, επιχειρεί να εφαρμόσει με τους χειρότερους όρους το προσοντολόγιο-κανίβαλο. Καμία απολύτως αυταπάτη δεν δικαιολογείται. Ο δημόσιος χαρακτήρας της εκπαίδευσης καθώς και το σύνολο των εργασιακών και μορφωτικών δικαιωμάτων είναι στο στόχαστρό της. Η προώθηση της εκπαίδευσης της αγοράς, του σχολείου επιχείρηση δια μέσου της σχολικής αυτονομίας, της αποκέντρωσης, της αξιολόγησης εκπαιδευτικών και σχολικών μονάδων, της μεταφοράς αρχικά της προσχολικής αγωγής στους δήμους, της επίθεσης στα δικαιώματα όπως το ωράριο, το σχολείο των «αρίστων» σε βάρος του δημόσιου σχολείων των όλων, των ίσων, των διαφορετικών, τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, η κατάργηση του ασύλου, η διεύρυνση της ελαστικής εργασίας χωρίς δικαιώματα, κι όλα αυτά σε περιβάλλον αυταρχισμού και εργοδοτικής τρομοκρατίας, αποτελούν προτεραιότητες της.
Συγκεκριμένα, το σχέδιο νόμου «Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘ.Α.Α.Ε.), Ειδικοί Λογαριασμοί Κονδυλίων Έρευνας Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, Ερευνητικών και Τεχνολογικών Φορέων και άλλες διατάξεις», ανάμεσα σε άλλα:
- Προβλέπει τις προσλήψεις στο δημόσιο, μέσω ΑΣΕΠ, πτυχιούχων ιδιωτικών κολεγίων που είναι παραρτήματα αναγνωρισμένων ΑΕΙ του εξωτερικού (ΕΕ ή τρίτης χώρας).
- Επανιδρύει την Αρχή Αξιολόγησης στα ΑΕΙ με αυξημένες αρμοδιότητες.
- Προβλέπει εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση στα ΑΕΙ και συνδέει το 20% της χρηματοδότησής τους με την Αξιολόγηση, άρα δεν είναι δεδομένο.
- Αναστέλλει τη λειτουργία 37 τμημάτων ΑΕΙ που ήταν να ξεκινήσουν από το 2020-21.
- Μετατρέπει ξανά την 30η Ιανουαρίου σε γιορτή από αργία στην πρωτοβάθμια και το επεκτείνει και στη Δευτεροβάθμια
- Αυξάνει την τιμωρία των διοριζόμενων, αν παραιτηθούν σε τρία χρόνια.
Τι σημαίνουν τα παραπάνω;
- Τη στιγμή που υπάρχουν εκατοντάδες χιλιάδες αδιόριστοι εκπαιδευτικοί, απόφοιτοι Πανεπιστημίων, η κυβέρνηση με διάταξη που κατατέθηκε προς ψήφιση στη Βουλή κάνει δεκτά τα πτυχία ιδιωτικών κολεγίων για τον διορισμό εκπαιδευτικών στο δημόσιο. Δηλαδή, καταργεί από το παράθυρο το άρθρο 16 του Συντάγματος βάζοντας από την πόρτα τα επί πληρωμή πτυχία από κάθε φύσης ιδιωτικά κολέγια. Με βάση το άρθρο 50, ο ΑΣΕΠ θα κάνει δεκτούς τους τίτλους σπουδών της αλλοδαπής (άρα και των ιδιωτικών κολεγίων που λειτουργούν ως παράρτημά τους) για τον μόνιμο διορισμό εκπαιδευτικών σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση στα δημόσια σχολεία, ακόμη και αν οι υποψήφιοι δεν έχουν εξασφαλίσει την ακαδημαϊκή αναγνώριση των πτυχίων τους μέσω ΔΟΑΤΑΠ. «Τα πτυχία θα γίνονται δεκτά εφόσον αναγνωριστούν από τον ΔΟΑΤΑΠ ή σύμφωνα με το Π.Δ 38/2010 ή απόφαση αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας τίτλου σπουδών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με συναφή τίτλο σπουδών για κλάδο εκπαιδευτικού». Οι δημόσιες και σχετικά δωρεάν πανεπιστημιακές σπουδές υποβαθμίζονται στη διεκδίκηση μιας θέσης στο δημόσιο σχολείο, την οποία διεκδικούν πια σε ισότιμη βάση τίτλοι κολεγίων με πληρωμή!
- Η κυβέρνηση από τη μια δρομολογεί μείωση του αριθμού των εισακτέων και βάση του 10 για την πρόσβαση στην τριτοβάθμια, επιβολή Τράπεζας Θεμάτων από την Α΄ Λυκείου και Εθνικού Απολυτηρίου και επικαλούμενη την ανάγκη να ανέβει το μορφωτικό επίπεδο μαθητών και φοιτητών, στο όνομα μιας κατ’ επίφαση αριστείας και από την άλλη εξισώνει επαγγελματικά δικαιώματα δημόσιων ΑΕΙ και ιδιωτικών κολλεγίων και δίνει το δικαίωμα στους αποφοίτους των τελευταίων να διοριστούν/προσληφθούν στο δημόσιο. Οι μαθητές και οι μαθήτριες θεωρούνται ανεπαρκείς για το δημόσιο πανεπιστήμιο, αλλά επαρκείς για τα ιδιωτικά κολλέγια όπου η βάση εισαγωγής είναι μηδέν.
- Χρηματοδότηση των ΑΕΙ με αξιολόγηση, η οποία θα οδηγήσει στην υποβάθμιση πανεπιστημίων, σε συγχωνεύσεις τμημάτων ή ακόμη και σε κατάργηση σχολών εφόσον τα Ιδρύματα θα είναι αναγκασμένα να κυνηγούν κονδύλια για να εξασφαλίσουν μέρος των κρατικών πόρων.
- Η αξιολόγηση των ΑΕΙ καταδεικνύει με σαφήνεια τι θα ακολουθήσει με την αξιολόγηση των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών. Οι δηλώσεις της υπουργού περί μη τιμωρητικής αξιολόγησης μόνο ως κακόγουστο ανέκδοτο ακούγονται πλέον.
- Η 30η Γενάρη μετατρέπεται σε ημέρα υποχρεωτικής κατήχησης εντός των διδακτικών αιθουσών, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για μαθητές και εκπαιδευτικούς. Επιπλέον, για δεύτερη φορά (η πρώτη αφορούσε στην επιλογή σημαιοφόρων στα Δημοτικά), το Υπουργείο εισάγει στην διοίκηση της εκπαίδευσης την «καινοτομία» της …προοικονομίας, καθώς εκδίδει εγκυκλίους που, παραβιάζοντας κάθε δικονομική λογική, ορίζουν τη σχολική ζωή με βάση αυτά που αναμένεται ότι ΘΑ ψηφιστούν από τη Βουλή. Αντιδημοκρατική και επικίνδυνη τακτική που συνοδεύει όλες τις μνημονιακές κυβερνήσεις στην προσπάθειά τους να περάσουν άρον άρον τις αντιδραστικές μεταρυθμίσεις.
Και ενώ μήνα Ιανουάριο τα κενά στα σχολεία παραμένουν χιλιάδες, το ΥΠΑΙΘ προσπαθεί απλά να μπαλώσει τρύπες μέσω «ειδικών προσκλήσεων» και σχεδιασμών για τιμωρητικές διατάξεις για τους αναπληρωτές που δεν αναλαμβάνουν ή παραιτούνται. Συγχρόνως, ο Μητσοτάκης βάζει τους φαντάρους που υπηρετούν τη θητεία τους στην Κάσο να κάνουν το εξεταζόμενο μάθημα της πληροφορικής στα σχολεία του νησιού.
Την ίδια στιγμή, το αμέσως επόμενο διάστημα ετοιμάζουν νέα αντιασφαλιστική επίθεση με την επιβολή μεγάλων μειώσεων στις συντάξεις, την υπονόμευση της επικουρικής σύνταξης με προοπτική την εξαφάνισης της και την προώθηση της ιδιωτικοποίησης της κοινωνικής ασφάλισης μέσω των επαγγελματικών ταμείων με την απαλλαγή του κράτους από την υποχρέωση της ασφάλισης και περίθαλψης.
Την ώρα που επεκτείνουν την λιτότητα και τις περικοπές στα κοινωνικά αγαθά της παιδείας, υγείας εργασίας, ασφάλισης, σχεδιάζουν τις νέες αγορές του αιώνα (F35 κλπ) αυξάνοντας τις δαπάνες για τους εξοπλισμούς που αποτέλεσαν έναν από τους βασικούς παράγοντες δημιουργίας του χρέους. Έτσι, οι εξοπλισμοί, η εμπλοκή των βάσεων και η συμμετοχή στα ιμπεριαλιστικά σχέδια καθώς και η εκμετάλλευση των πλουτοπαραγωγικών πηγών (εξορύξεις κλπ) για το χατήρι των πολυεθνικών και της ελληνικής αστικής τάξης αυξάνουν εκθετικά τους κινδύνους εμπλοκής της Ελλάδας σε πολεμικά επεισόδια.
Η εκπαιδευτική κοινότητα πρέπει να αρνηθεί την «κανονικότητα» των δεκάδων χιλιάδων κενών κάθε χρόνο, της ελαστικής εργασίας χωρίς δικαιώματα, του προσοντολογίου, των πολυπληθών τμημάτων, της εργασιακής περιπλάνησης σε πολλά σχολεία, των ανύπαρκτων υποδομών, των εξευτελιστικών μισθών, της πενιχρής ασφαλιστικής και συνταξιοδοτικής κάλυψης, των επαπειλούμενων αξιολογήσεων-απολύσεων, του νέου σχολείου της αγοράς και να αφυπνισθεί άμεσα πριν οι εξελίξεις φτάσουν σε ένα σημείο χωρίς επιστροφή. Να παλέψει μαζί με το εργατικό κίνημα και το λαό ενάντια στη κλιμακούμενη λιτότητα, την νέα αντιασφαλιστική επίθεση, τα πολεμικά σχεδια. Καλούμε το σύνολο του εκπαιδευτικού κινήματος, συλλογικότητες, Σωματεία, τις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες και τους φοιτητικούς συλλόγους σε μάχη ανατροπής, τώρα είναι η ώρα να ξανα-ανάψει η φλόγα του περυσινού Γενάρη (2019). Η νέα χρονιά πρέπει να μας βρει στους δρόμους, με πολύ-μορφες κινητοποιήσεις, απεργίες και διαδηλώσεις, και πανεκπαιδευτικό και πανεργατικό συντονισμό!
Ο μόνος που μπορεί να ορθώσει εμπόδια ανυπέρβλητα στην κυβερνητική επιθετικότητα είναι ένα μαζικό πανεκπαιδευτικό κίνημα. Απαιτείται, άμεσα, οι Ομοσπονδίες, οι Σύλλογοι ΠΕ και οι ΕΛΜΕ, οι φοιτητικοί σύλλογοι, οι γονεϊκοί φορείς να πάρουν θέση. Να οργανωθεί άμεσα πανεκπαιδευτική απεργία και πανελλαδική κινητοποίηση. Να επιστρέψουμε στους δρόμους του αγώνα, στις διαδηλώσεις, στις γενικές συνελεύσεις και να πάρουμε την υπόθεση στα χέρια μας, όπως το Γενάρη του 2019: αδιαμεσολάβητα, μαζικά, μαχητικά.
Καλούμε
- Τα Δ. Σ. των ΔΟΕ-ΟΛΜΕ να προκηρύξουν άμεσα απεργιακές κινητοποιήσεις πριν από την ημέρα ψήφισης (22-23 Ιανουαρίου) του νέου αντ-εκπαιδευτικού νομοσχεδίου, με προοπτική απεργιακής κλιμάκωσης μέχρι τέλη Ιανουαρίου (31 Ιανουαρίου), και συγχρόνως
- Γενικές Συνελεύσεις με πρόταση για απεργιακό αγώνα, πανεκπαιδευτικό/παλλαϊκό.
- Σε πανεκπαιδευτικό – πανεργατικό αγωνιστικό απεργιακό συντονισμό για την ανατροπή των αντιλαϊκών πολιτικών. Αρνούμαστε τις επετειακές πρακτικές του κρατικού κυβερνητικού συνδικαλισμού της συναίνεσης και της υποταγής να κηρύττει την ημέρα ψήφισης των νομοσχεδίων μια άσφαιρη στάση εργασίας ή απεργία, παραδίδοντας έτσι τα εργατικά δικαιώματα αμαχητί στα σχέδια κυβέρνησης και κεφαλαίου:
- Μαζικοί μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών – άμεσος διορισμός/μονιμοποίηση όλων των αναπληρωτών ΤΩΡΑ αποκλειστικά με βάση το πτυχίο και όλη την προϋπηρεσία
- Κατάργηση του νόμου 4589/19 για το προσοντολόγιο και των νέων αντ-εκπαιδευτικών ρυθμίσεων που προωθούνται με το τελευταίο νομοσχέδιο.
- Απεργία – Αποχή από κάθε διαδικασία αξιολόγησης/αυτοαξιολόγησης.
- Αυξήσεις στους μισθούς, ώστε να ζούμε με αξιοπρέπεια. Επαναφορά των μισθολογικών απωλειών και του 13ου-14ου μισθού, κατάργηση όλων των αντιασφαλιστικών νόμων, μείωση των ορίων συνταξιοδότησης ώστε να βρουν δουλειά οι νέοι εκπαιδευτικοί. Καμία μείωση των συντάξεων και ιδιωτικοποίηση ταμείου.