Σύλλογος ΠΕ Καλλιθέας – Μοσχάτου: Σχετικά με τη θεατρική αγωγή

Με την υπ’ αριθμ. 124662/01-11-2011 Υ.Α. με θέμα “Έγκριση Προγραμμάτων Σπουδών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για την πιλοτική τους εφαρμογή του επιστημονικού πεδίου Τέχνη και Πολιτισμός”, η οποία δημοσιεύθηκε στις 22.12.2011, μία μόλις μέρα πριν την έναρξη των διακοπών των Χριστουγέννων, αποκαλύφθηκε η πρόθεση του ΥΠ.Π.Δ.Β.Μ.Θ. να εξοβελίσει το μάθημα της Θεατρικής Αγωγής από όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Μετά την κατάργηση του μαθήματος “Στοιχεία Θεατρολογίας” από το Λύκειο και την προσπάθεια – μέσω της πρότασης Β’ για τα προγράμματα σπουδών – υποβιβασμού της Θεατρικής Αγωγής σε απλή δραστηριότητα που δεν προϋποθέτει διδασκαλία από εκπαιδευτικό ειδικότητας, το υπουργείο προκρίνει με τη συγκεκριμένη Υ.Α. ένα πρόγραμμα σπουδών για τον πολιτισμό και την τέχνη, από το οποίο απουσιάζει εντελώς η Θεατρική Αγωγή.

 
Με μια σύντομη υπουργική απόφαση οδηγείται στην εκτέλεση και την εξαφάνιση από τα αναλυτικά προγράμματα, η θεατρική αγωγή.
Θα ήταν βαθιά γελασμένος κάποιος, αν νομίζει ότι αυτή η απόφαση αφορά μόνο τους θεατρολόγους. Επίσης θα ήταν βαθιά γελασμένος κάποιος, αν νομίζει ότι αυτή η απόφαση έχει μόνο εργασιακό ορίζοντα.
Μέσα στα τελευταία δέκα χρόνια προωθούνται διαρκείς μεταβολές στα αναλυτικά προγράμματα και τα αντίστοιχα βιβλία που τα υπηρετούν. Οι μεταβολές αυτές έχουν πίσω τους μια μεγάλη κινητικότητα επενδύσεων και κεφαλαίων πάνω σε συγκεκριμένες κατευθύνσεις, που θεωρούνται κερδοφόρες για την αγορά και το κεφάλαιο. Μεγάλα, διεθνή κεφάλαια παίζονται πάνω στο εκπαιδευτικό σώμα και τα αναλυτικά προγράμματα σπουδών. Μια εκπαίδευση υποταγμένη σε αυτά συμφέροντα, τα οποία μεταφράζονται σε προγράμματα, project, επενδύσεις, κέρδη, ελαστικούς εργαζόμενους, διαφημιστικές καμπάνιες, ΜΚΟ, δημοτικές και περιφερειακές χρημα-τοδοτήσεις… προσανατολίζεται κάθε φορά, με ανάλογο τρόπο. Αν αύριο κάποιο άλλο αντικείμενο θεωρηθεί λιγότερο κερδοφόρο, τότε θα έχει κι αυτό τον ανάλογο δρόμο προς την εκτέλεση και την εξαφάνιση από τα αναλυτικά προγράμματα. Αν δει κανείς τις προτάσεις για το νέο αναλυτικό πρόγραμμα θα καταλάβει ότι προωθούνται συγκεκριμένα οικονομικά πακέτα, που πίσω τους έχουν μεγάλα επενδυτικά σχέδια και τεράστια ποσοστά κέρδους.
Η θεατρική αγωγή είναι το θύμα μιας τέτοιας αντίληψης, που προωθείται από το «νέο» σχολείο, δηλαδή το σχολείο της αγοράς. Είναι θύμα ενός οικονομικού πολέμου που διεξάγεται πίσω από, και πάνω στο εκπαιδευτικό σώμα. Ενός πολέμου που καλύπτεται, κάθε φορά από «παιδαγωγικές» αντιλήψεις και ιδέες που τον κάνουν αθέατο στο δημόσιο αίσθημα και στην κοινωνική συμμαχία, που απαιτεί να είναι η εκπαίδευση δημόσια και δωρεάν. Η κατάργηση της θεατρικής αγωγής μας αφορά όλους, γιατί είναι κομμάτι της κοινωνικής μάχης για τη διατήρηση της δημόσιας παιδείας.

Μια δεύτερη πλευρά είναι εργασιακή. Το σχολείο του 21ου μεσαίωνα δεν θέλει σταθερή και μόνιμη εργασία για τους εκπαιδευτικούς. Σήμερα εσύ, αύριο εσύ… Η εργασία θα είναι με προγράμματα και projects, με 4μηνα ή με 6μηνα, χωρίς ενιαιότητα στα αναλυτικά προγράμματα, χωρίς σταθερότητα στα αντικείμενα, χωρίς ενιαία βιβλία, πιθανά και χωρίς βιβλία, χωρίς οργανικές θέσεις, με μετακινήσεις από τον ένα κλάδο στον άλλο. Μια πληβειακή μάζα εκπαιδευτικών, με ελαστικές θέσεις εργασίας θα αντικαθιστά σταδιακά, όλο και πιο πολύ, το ενοχλητικό εκπαιδευτικό σώμα της σταθερής εργασίας και των οργανικών θέσεων.

Μια τρίτη πλευρά σχετίζεται με την αναπαραγωγική λειτουργία του εκπαιδευτικού συστήματος. Με μια προσεκτική ματιά στα προτεινόμενα αναλυτικά προγράμματα, θα καταλάβει κανείς ότι προωθούνται τέσσερις βασικές λειτουργίες στο μαθητικό σώμα. Γλώσσα, Μαθηματικά, Υπολογιστές και Ξένη γλώσσα. Αυτά, δηλαδή τα μαθήματα  που θα εξασφαλίσουν σε ένα αυριανό εργατικό δυναμικό, που δεν θα έχει σταθερή εργασία,, την κινητικότητα που απαιτεί το κεφάλαιο σε όλο τον κόσμο, για την μαζική,φθηνή, μετακινούμενη, επανεκπαιδευόμενη και ελαστική εργατική δύναμη. Ταυτόχρονα η μετατροπή των περισσοτέρων μαθημάτων, σε δραστηριότητες, οι οποίες στόχο έχουν να διαμορφώσουν «δεξιότητες» και «ικανότητες προσαρμογής» σε «περιστασιακά περιβάλλοντα» και «καταστάσεις επικοινωνίας», μεταβάλλουν το κοινωνικό αίτημα για κριτική γνώση, σε εργαλειακό επίπεδο λειτουργικής πληροφορίας. Η γνώση μετατρέπεται σε δυνατότητα πληροφόρησης, σε «επίλυση προβλημάτων», σε «προσαρμογή συμπεριφοράς». Η επιμονή των προτεινόμενων αναλυτικών προγραμμάτων σε αυτές τις έννοιες, δείχνει την πολιτική και εκπαιδευτική αντίληψη που υπηρετεί το Υπ.Π. Η παιδεία προσαρμόζεται στην αγορά.

Μια τέταρτη πλευρά σχετίζεται με την παιδαγωγική λειτουργία, όλων των αντικειμένων μέσα στο σχολείο. Μια ενιαία παιδαγωγική αντιμετώπιση όλων των μαθημάτων προϋποθέτει  σταθερές οργανικές θέσεις σε ένα σχολείο, που θα δημιουργήσουν τη βάση συνεργατικών σχέσεων ανάμεσα σε όλους τους εκπαιδευτικούς που μπαίνουν σε κάθε τάξη. Αντί αυτού, το Υπ.Π. επιλέγει την ελαστική απασχόληση και τη χρηματοδότηση είτε μέσω ΕΣΠΑ, είτε μέσω άλλων προ-σωρινών προγραμμάτων. Το Υπουργείο προτιμάει τον διαγκωνισμό αντιμαχόμενων ειδικοτήτων που κάθε φορά θα μάχονται για την ένταξή τους σε εκπαιδευτικά προγράμματα, παρά τη διαμόρφωση ενός σταθερού δημόσιου σχολείου με οργανική συνεργασία όλων των μαθημάτων στο εσωτερικό του.
Ύστερα από αυτά, είναι φανερό πόσο αστείες ακούγονται μερικές εκφράσεις των προτεινόμενων αναλυτικών προγραμμάτων, περί «ομαδοσυνεργατικής μεθόδου», την ίδια ώρα που καταργείται το μάθημα της Θεατρικής Αγωγής που κατ’ εξοχήν προάγει τη συνεργασία και το συλλογικό πνεύμα, που καλλιεργεί τη φαντασία και την ενσυναίσθηση και επιτρέπει τη συμμετοχή όλων των μαθητών και μαθητριών χωρίς το άγχος της επίδοσης.
Ύστερα από αυτά περιμένει κανείς, να ασχοληθεί το Υπ Π. με το θέατρο, τη σχέση του με τη δημοκρατία και το πώς γεννήθηκε; Μάλλον τέτοια ερωτήματα θα τίθενται πλέον σε ξένη γλώσσα, τη γλώσσα που πρότεινε ως επίσημη, η Υπουργός… Και ίσως το θέατρο να αποτελεί θέαμα, για τους διάφορους γκαουλάιτερ που θα περνοδιαβαίνουν τη χώρα αν ψηφιστεί η νέα δανειακή σύμβαση…
Με βάση τις παραπάνω απόψεις καταγγέλλουμε την Υ.Α. και την πολιτική της κυβέρνησης και του Υπουργείου.
Ζητούμε την άμεση ανάκληση της εν λόγω Υ.Α. και την καθιέρωση της Θεατρικής Αγωγής ως διακριτού υποχρεωτικού μαθήματος σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, με τη δημιουργία οργανικών θέσεων για τους εκπαιδευτικούς ΠΕ32. Εκφράζουμε την αλληλεγγύη και την αμέριστη συμπαράστασή μας στους συναδέλφους της Θεατρικής Αγωγής και δηλώνουμε ότι θα αγωνιστούμε όλοι μαζί ενάντια στη διάλυση του δημόσιου σχολείου, αξιώνοντας δημόσια ενιαία δωδεκάχρονη εκπαίδευση για όλα τα παιδιά
• Να καθιερωθεί σε όλα τα δημοτικά το μάθημα της θεατρικής αγωγής και να διορι-στούν τώρα μόνιμοι εκπαιδευτικοί θεατρολογίας.
• Να μην απολυθεί κανένας συνάδελφος. Μόνιμη και σταθερή δουλειά για όλους
• Την σύσταση κλάδου στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και την δημιουργία οργανικών θέσεων για τον κλάδο Π.Ε.32 καθώς και την δημιουργία οργανικών θέσεων για την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση- Ένας θεατρολόγος ανά σχολική μονάδα.
• Αύξηση των δαπανών για την Παιδεία στο 15% του Γ.Κ.Π.
• Καμία συγχώνευση/κατάργηση σχολείου. Καμία περικοπή δαπανών, διορισμών, προσλήψεων, μισθών και επιδομάτων.
• Σταθερή και μόνιμη δουλειά για όλους. Κατάργηση της ωρομισθίας, του αναπληρωτή μειωμένου ωραρίου, του αναπληρωτή και του αναπληρωτή ΕΣΠΑ. Όχι στην ελαστική εργασία και στην άρση της μονιμότητας. Κάλυψη όλων των αναγκών, πραγματικών και λειτουργικών, με νέες οργανικές θέσεις και με μόνιμους μαζικούς διορισμούς.. Mαζικοί διορισμοί με βάση το χρόνο λήψης πτυχίου.
• Καλούμε όλους τους εκπαιδευτικούς να πάρουν μέρος στην παράσταση διαμαρτυρίας στο Υ.Π.Δ.Β.Μ.Θ την Δευτέρα 30 Ιανουαρίου και ώρα 11:00.

Σύλλογος Εκπαιδευτικών Π.Ε.
Καλλιθέας – Μοσχάτου
«Αριστοτέλης – Έλλη Αλεξίου»

Τηλ. Επικοινωνίας:
6992279871 – 6932177611
2104813810 – 21094222847
Fax Αλληλογραφίας:
e-mail: aristotelis06@yahoo.gr

Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ                      Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

 
ΜΩΡΑΪΤΗ ΕΛΕΝΗ                     ΜΟΥΚΑ ΓΕΩΡΓΙΑ