Black Friday: νέες εκπτώσεις στη δημόσια εκπαίδευση από κυβέρνηση και ΟΟΣΑ
Πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 1 Δεκέμβρη, η συνάντηση του ΔΣ της ΔΟΕ με τον υπουργό παιδείας Κ. Γαβρόγλου, η οποία εκκρεμούσε από τις 24 Νοέμβρη, ημέρα μαζικής συγκέντρωσης των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας στο υπουργείο παιδείας με αίτημα αιχμής την άμεση θεσμοθέτηση της δίχρονης υποχρεωτικής δημόσιας δωρεάν προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης. Υπενθυμίζουμε ότι την ημέρα εκείνη ο υπουργός παιδείας επέλεξε να αποφύγει τη συνάντηση με το ΔΣ της ΔΟΕ, προφασιζόμενος «βεβαρυμμένο πρόγραμμα» – προφανώς οι μαζικές κινητοποιήσεις των εκπαιδευτικών προκαλούν δυσφορία στα κυβερνητικά επιτελεία.
Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε κάτω από τη βαριά σκιά των συνεχών επισκέψεων του ΟΟΣΑ στο υπουργείο, της αναμενόμενης έκθεσης του διεθνούς οργανισμού την οποία η ίδια η κυβέρνηση με δική της πολιτική ευθύνη έχει ζητήσει, καθώς και των επίμονων απαιτήσεων για αύξηση του διδακτικού ωραρίου, αύξηση των μαθητών ανά τμήμα και άμεση εφαρμογή της αξιολόγησης. Σε κάθε ζήτημα που έθεταν τα μέλη του ΔΣ της ΔΟΕ, από τους μόνιμους διορισμούς και την αξιολόγηση ως τα σχολικά γεύματα, εμφανίζονταν ως ανυπέρβλητο εμπόδιο από την ηγεσία του υπουργείου οι απαιτήσεις του ΟΟΣΑ, οι δεσμεύσεις των «θεσμών» (δηλ. της τρόικα), τα μνημονικά όρια, οι προϋποθέσεις που θέτουν τα ΕΣΠΑ.
Συγκεκριμένα, η ηγεσία του υπουργείου παιδείας στα ζητήματα που έθεσε το ΔΣ της ΔΟΕ απάντησε τα παρακάτω:
- Το Υπουργείο δηλώνει ότι δεν αποδέχεται τα ζητήματα που βάζει ο ΟΟΣΑ. Το ζήτημα δεν έχει κλείσει όμως, καθώς, όπως δήλωσε ο υπουργός, ο ΟΟΣΑ επανέρχεται συνεχώς με αυτή την ατζέντα, άλλωστε, το ίδιο απόγευμα, είχε προγραμματιστεί νέα συνάντηση του υπουργείου με τον ΟΟΣΑ! Η τελική έκθεση του ΟΟΣΑ, σύμφωνα με την εκτίμηση του υπουργείου, δεν αναμένεται πριν τη λήξη του σχολικού έτους καθώς έχουν προκύψει «σημαντικές διαφωνίες» με την κυβέρνηση, τόσο σε επίπεδο θέσεων όσο και σε επίπεδο μεθοδολογίας, διαφωνίες που έχουν οδηγήσει το υπουργείο να σταματήσει να δίνει στοιχεία στον ΟΟΣΑ και να εξετάζει ακόμα και το ενδεχόμενο διακοπής της συνεργασίας. Στα σημεία διαφωνίας που έχουν προκύψει, σύμφωνα πάντα με τον υπουργό, είναι και οι θέσεις του ΟΟΣΑ για δίδακτρα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση!
Ωστόσο, δεν πρέπει να έχουμε αυταπάτες για τις ασκήσεις «σθεναρής αντίστασης» του υπουργείου απέναντι στα τρομοκρατικά αντιεκπαιδευτικά σενάρια του ΟΟΣΑ. Η συνεργασία του υπουργείου με τον ΟΟΣΑ αποτελεί κεντρική πολιτική επιλογή της κυβέρνησης αφού από το Μάρτιο του 2015 ακόμα έχει θεσμοθετηθεί η Κοινή Διευθύνουσα Επιτροπή (Joint Steering Committee) ΟΟΣΑ-Ελλάδας. Οι τελευταίες εκθέσεις του ΟΟΣΑ προετοιμάζονται με αίτημα της κυβέρνησης σε άμεση συνάρτηση με τις σχετικές δεσμεύσεις των ελληνικών αρχών που απορρέουν από το τρίτο Μνημόνιο. Η κυβέρνηση έχει δρομολογήσει ήδη την αύξηση των μαθητών ανά τμήμα με τις περίφημες τριμελείς επιτροπές του ΠΔ 79. Επίσης, δρομολογεί ήδη την αυτονομία των σχολικών μονάδων, την αυτοαξιολόγηση και την αξιολόγηση στελεχών (βλ. κείμενο για τις νέες υποστηρικτικές δομές) αλλά και την ατομική αξιολόγηση (βλ. κείμενο ΙΕΠ για την «παιδαγωγική επάρκεια»). Επομένως, οι πολιτικές ευθύνες για τη σημερινή κατάσταση στην εκπαίδευση αλλά και για το καθεστώς βαθιάς επιτροπείας ανήκουν ολοκληρωτικά στην κυβέρνηση. Επιπλέον, τα επικοινωνιακά παιχνίδια στόχο έχουν να τρομοκρατηθούν οι εκπαιδευτικοί από τα αντιεκπαιδευτικά μέτρα του ΟΟΣΑ και να αποδεχτούν αδιαμαρτύρητα την αντιεκπαιδευτική κυβερνητική πολιτική.
Ευθύνες έχει όμως και η πλειοψηφία του ΔΣ της ΔΟΕ, η οποία εξέταζε σοβαρά το ενδεχόμενο συνάντησης με κλιμάκιο του ΟΟΣΑ και αποστολής σχετικού υπομνήματος, επιλογή που αποτράπηκε μετά από παρέμβασή μας.
- Το Υπουργείο δεσμεύεται ότι θα θεσμοθετήσει τη δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή και εκπαίδευση αποκλειστικά στο νηπιαγωγείο, κατά τη διάρκεια της φετινής σχολικής χρονιάς και εξαγγέλλει τη σταδιακή εφαρμογή της την επόμενη τριετία. Αντίστοιχες δηλώσεις βέβαια είχε κάνει ο υπουργός παιδείας και την περσινή σχολική χρονιά – το βάθος της τριετίας μοιάζει με το βάθος του ορίζοντα, όσο το πλησιάζεις απομακρύνεται. Να σημειώσουμε ότι ο υπουργός παιδείας δεν απάντησε σε καμία ερώτησή μας σχετικά με το χρονοδιάγραμμα της θεσμοθέτησης, τα στοιχεία με τον αριθμό των προνηπίων που φοιτούν φέτος σε νηπιαγωγεία και αν υπάρχει σχεδιασμός για αύξησή τους την επόμενη σχολική χρονιά με πρόβλεψη για αυξημένες δαπάνες, κτίρια, προσλήψεις, διορισμούς.
Επιπλέον, εξήγγειλε την άμεση εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής από τον επόμενο Σεπτέμβρη σε 205 από τους 350 δήμους της χώρας. Όταν ρωτήθηκε όμως σχετικά, απάντησε ότι σε αυτούς τους 205 δήμους, οι γονείς θα συνεχίσουν να έχουν τη δυνατότητα να γράψουν τα προνήπια και στους παιδικούς σταθμούς! Τέλος, δεσμεύτηκε ότι δεν θα συγχωνεύσει τα Τμήματα Βρεφονηπιοκόμων με τα Τμήματα Νηπιαγωγών χωρίς όμως να ξεκαθαρίσει τι ακριβώς θα κάνει με τα Τμήματα Βρεφονηπιοκόμων και με ποιο ακριβώς σχέδιο θα αναβαθμίσει τις σπουδές τους.
Είναι σαφές ότι ο αγώνας για την άμεση θεσμοθέτηση της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης πρέπει να συνεχιστεί αμείωτος από το σύνολο του εκπαιδευτικού κινήματος.
- Το κείμενο του υπουργείου παιδείας για τις νέες υποστηρικτικές δομές θα πάρει τη μορφή σχεδίου νόμου και θα μπει σε διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης το επόμενο διάστημα. Ο υπουργός δεν απάντησε σε ερωτήσεις που αφορούσαν στην κατάργηση του ΠΔ 152 για την αξιολόγηση (όπως αναφέρει το σχετικό κείμενο) ούτε συνολικά του θεσμικού πλαισίου της αξιολόγησης. Αντίθετα, υπεραμύνθηκε της πρότασης του ΙΕΠ για την παιδαγωγική επάρκεια, που σαφέστατα προβλέπει ατομική αξιολόγηση των νεοδιόριστων μετά το πρώτο έτος διορισμού. Επιπλέον, δήλωσε ότι η πιστοποίηση της παιδαγωγικής επάρκειας δεν αποτελεί προϋπόθεση για τους υπηρετούντες αλλά για τους αναπληρωτές και γενικά τους απόφοιτους. Από την πλευρά μας υποστηρίξαμε ότι η παιδαγωγική μόρφωση των εκπαιδευτικών πρέπει απαραίτητα να ολοκληρώνεται στον κύκλο των βασικών σπουδών και δηλώσαμε τη διαφωνία μας με τις διαδικασίες «παιδαγωγικής επάρκειας» που αμφισβητούν το επαγγελματικό δικαίωμα των συναδέλφων της δευτεροβάθμιας να διδάσκουν χωρίς αυτήν και συνδέονται με τη δυνατότητα ειδικοτήτων της δευτεροβάθμιας, όπως οι φιλόλογοι, φυσικοί, μαθηματικοί κλπ. να διδάσκουν στις τελευταίες τάξεις του Δημοτικού. Διαδικασία που σχετίζεται με ποικίλα αντιδραστικά σενάρια αναδιάρθρωσης των βαθμίδων εκπαίδευσης και του προσοντολογίου επαγγελματικών δικαιωμάτων.
- Οι προσλήψεις αναπληρωτών έχουν στο μεγαλύτερο μέρος τους ολοκληρωθεί. Απομένουν 1330 πιστώσεις συνολικά για πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια που έχουν προκύψει από τις άδειες άνευ αποδοχών και θα χρησιμοποιηθούν για τα κενά που θα προκύψουν από δω και μετά. Οι 19.000 προσλήψεις στην πρωτοβάθμια που είχαν εξαγγελθεί τον Αύγουστο έμειναν όνειρο θερινής νυκτός, όπως άλλωστε και η προοπτική μόνιμων διορισμών. Αντίστοιχα, καμιά εξέλιξη δεν θα υπάρξει και στο επίπεδο των αδειών των αναπληρωτών και της εξίσωσης των δικαιωμάτων τους με τους μόνιμους αλλά και στο ζήτημα της απόδοσης οργανικών θέσεων για τους εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων. Από την πλευρά μας, στην πρώτη γραμμή του εκπαιδευτικού κινήματος πρέπει να μπαίνουν τα αιτήματα για σταθερή και μόνιμη εργασία, μαζικούς μόνιμους διορισμούς, πρόσληψη όλων των αναπληρωτών που εργάστηκαν την περσινή και προπερσινή σχολική χρονιά, όλων των αναπληρωτών που έχει ανάγκη η εκπαίδευση, πλήρη εργασιακά, εκπαιδευτικά, ασφαλιστικά και συνδικαλιστικά δικαιώματα στους αναπληρωτές.
- Με αφορμή την έγκριση του βιβλίου μαθηματικών της Β΄ Δημοτικού για το επόμενο σχολικό έτος, θέσαμε το ζήτημα των σχολικών βιβλίων. Και το επόμενο σχολικό έτος θα έχουμε τα ίδια σχολικά βιβλία. Εξετάζεται μόνο το ενδεχόμενο να αντικατασταθεί το βιβλίο μαθηματικών της Ε΄ Δημοτικού. Το γεγονός ότι τρία χρόνια τώρα η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ δεν έχει αντικαταστήσει ούτε ένα σχολικό βιβλίο του Δημοτικού Σχολείου σημαίνει πολύ απλά ότι συνεχίζει την ίδια εκπαιδευτική πολιτική με τους προκατόχους της και στο επίπεδο του περιεχομένου της εκπαίδευσης.
Είναι φανερό ότι η εκπαίδευση οδηγείται σε παραπέρα αποσάθρωση με την εφαρμογή των «μεταρρυθμίσεων», της εργαλειοθήκης του ΟΟΣΑ, της ελαστικής εργασίας, της αξιολόγησης, των πολιτικών λιτότητας, που απορρέουν από την εφαρμογή του 4ου μνημονίου και την απόλυτη υποταγή της εκπαίδευσης στην αγορά και τους νόμους της. Από την πλευρά μας δεν περιμέναμε κάτι διαφορετικό από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ. Το εκπαιδευτικό κίνημα και συνολικά το εργατικό κίνημα θα πρέπει να συνεχίσει να δίνει τον αγώνα. Να γίνουμε το κίνημα που δεν μπορούν να αγνοήσουν.
Καλούμε όλους τους συναδέλφους:
- σε μαζική συμμετοχή στις Γενικές Συνελεύσεις των Συλλόγων. Να παρθούν αγωνιστικές αποφάσεις και να ενισχυθεί παντού το ανεξάρτητο ταξικό ρεύμα των Παρεμβάσεων Κινήσεων Συσπειρώσεων
- σε μαζική συμμετοχή στη γενική απεργία της 14ης Δεκέμβρη και στα απεργιακά συλλαλητήρια σε όλη τη χώρα, σαν ένα πρώτο βήμα παλλαϊκού ξεσηκωμού για την ανατροπή της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής κυβέρνησης – ΕΕ – ΔΝΤ – ΟΟΣΑ και όλου του μνημονιακού μετώπου που κυβέρνησε και ψήφισε μνημόνια ως τώρα.