Πριν λίγες ημέρες, κλιμάκια του ΟΟΣΑ επισκέφτηκαν δημόσια σχολεία, δημοτικά και γυμνάσια, Πανεπιστήμια και φροντιστήρια. Συνοδεύονταν από στελέχη του υπουργείου παιδείας, τα οποία, ως θλιβερή κουστωδία προθύμων, αποδείχτηκαν βασιλικότερα του βασιλέως: για παράδειγμα, κατά τη διάρκεια μιας τέτοιας «επίσκεψης» στην Εύβοια, ο Διευθυντής β/θμιας εκπαίδευσης, συνοδεύοντας το κλιμάκιο του ΟΟΣΑ, χαρακτήρισε το 20% των εκπαιδευτικών ανίκανους και στη συνέχεια προχώρησε σε έγγραφη επίπληξη τα μέλη της ΕΛΜΕ που επισκέφτηκαν το σχολείο για «παράνομη απουσία από το σχολείο τους»!
Τα κλιμάκια του ΟΟΣΑ, επισήμως προσκεκλημένα από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, εγκατεστημένα ήδη από το Σεπτέμβριο στο υπουργείο Παιδείας, δεν ήρθαν απλώς για να συντάξουν μια έκθεση για την εκπαίδευση. Πρόκειται για ένα ακόμα γύρο «διαπραγματεύσεων» με εργαλείο διάφορους ανομολόγητους εκβιασμούς και με επίδικο συγκεκριμένα «προαπαιτούμενα»: Δραστικές περικοπές και αναδιαρθρώσεις, αυτονομία της σχολικής μονάδας και λειτουργία της με όρους επιχείρησης, αποκέντρωση με μεταβίβαση αρμοδιοτήτων στην τοπική αυτοδιοίκηση, αξιολόγηση και αυξημένη λογοδοσία. Αυτές οι βασικές συντεταγμένες του ΟΟΣΑ αποτελούν τη σταθερή πυξίδα όλων των μνημονιακών κυβερνήσεων. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ που διαδέχτηκε και εφαρμόζει την πολιτική των προηγουμένων κυβερνήσεων (ΝΔ-ΠΑΣΟΚ), της Ε.Ε, του Δ.Ν.Τ., που ψηφίζει νέα μνημόνια κι έχει αναλάβει να ολοκληρώσει την αντιδραστική αναδιάρθρωση όλων των δομών, με τις λιγότερο δυνατές αντιδράσεις, είναι αυτή που προσκάλεσε τον ΟΟΣΑ, παρήγγειλε την έκθεσή του και αναλαμβάνει να προωθήσει τις εκπαιδευτικές του επιλογές έχοντας την κύρια πολιτική ευθύνη γι’ αυτές τις εξελίξεις. Γι’ αυτό οι προσλήψεις αναπληρωτών γίνονται με το σταγονόμετρο, οι μόνιμοι διορισμοί έχουν απαγορευτεί ακόμα και ως σκέψη, η αξιολόγηση με διάφορες μορφές και εκδοχές επανέρχεται. Σε αυτό το πλαίσιο και ο Μητσοτάκης προχώρησε στις γνωστές δηλώσεις του για πρόσληψη των εκπαιδευτικών από τους διευθυντές, επιλογή σχολείων και εισαγωγή των voucher στην εκπαίδευση.
Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσονται και οι αιφνιδιαστικές επισκέψεις σε σχολεία, πανεπιστήμια και φροντιστήρια που πραγματοποίησε τις προηγούμενες ημέρες κλιμάκιο του ΟΟΣΑ που συνοδευτόταν και από στελέχη του υπουργείου Παιδείας.
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΘΕΣΕΙΣ ΠΟΥ ΕΘΕΣΑΝ ΤΑ ΚΛΙΜΑΚΙΑ ΤΟΥ ΟΟΣΑ
-Πόσοι μόνιμοι, πόσοι αναπληρωτές υπηρετούν στο σχολείο;
– Αν συνεργάζονται και δουλεύουν διαθεματικά οι εκπαιδευτικοί κι αν κάνουν άλλες δραστηριότητες πέρα των υποχρεώσεών τους
– Υπάρχει ανίχνευση επιπέδου μαθητών μέσα στην τάξη (προχωρημένοι-μέτριοι);
– Υπάρχει διαφοροποίηση σχολείων;
– Εμφάνισαν μια εκδοχή κριτικής αξιολόγησης, όχι τιμωρητικής.
– Διαπίστωσαν ότι οι εκπαιδευτικοί είναι μεγάλοι σε ηλικία και με πολύ προϋπηρεσία ενώ το 1/3 είναι αναπληρωτές.
-Οι απόφοιτοι λυκείων δεν ανταποκρίνονται στην αγορά εργασίας που συνεχώς μεταβάλλεται.
– Κάποιοι εκπαιδευτικοί πρέπει να λειτουργήσουν σαν Μέντορες.
Ο ΟΟΣΑ intra portas
Η εκτεταμένη επιτήρηση του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος επί κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ κι η παρακολούθηση των όποιων εκπαιδευτικών αλλαγών ξεκινάει πολύ πριν την υπογραφή του τρίτου Μνημονίου. Το Μάρτιο του 2015, μόλις δύο μήνες μετά τις εκλογές του Γενάρη, θεσμοθετείται η Κοινή Διευθύνουσα Επιτροπή (Joint Steering Committee) ΟΟΣΑ-Ελλάδας. Οι τελευταίες εκθέσεις του ΟΟΣΑ προετοιμάζονται με αίτημα της κυβέρνησης σε άμεση συνάρτηση με τις σχετικές δεσμεύσεις των ελληνικών αρχών που απορρέουν από το τρίτο Μνημόνιο. Η ενδιάμεση έκθεση του ΟΟΣΑ για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα και οι παρεμβάσεις του το τελευταίο διάστημα θέτουν συγκεκριμένα ζητήματα όπως:
- επαναφορά της αυτοαξιολόγησης των σχολικών μονάδων με σκοπό την ανάπτυξη μιας «κουλτούρας αξιολόγησης» στο εκπαιδευτικό σύστημα
- αξιολόγηση των σχολείων με βάση την αξιολόγηση των επιδόσεων των μαθητών τους εισάγοντας μια «μίνι ελληνική PISA»
- σύνδεση της χρηματοδότησης των σχολείων με την εξωτερική αξιολόγησή τους – το παράδειγμα της Χιλής, που προτείνει ο ΟΟΣΑ ως πρότυπο χρηματοδοτικής φόρμουλας, είναι επί της ουσίας ένα πρόγραμμα κουπονιών (vouchers) για τη φοίτηση των πιο αδύναμων κοινωνικών ομάδων σε διαφορετικούς τύπους σχολείων ανάλογα με την επιλογή των γονέων τους, συμπεριλαμβανομένων και των «αυτόνομων» ιδιωτικών σχολείων
- πρόσληψη του εκπαιδευτικού προσωπικού σε επίπεδο σχολικής μονάδας, επιλογή και αξιολόγησή του από το διευθυντή/μάνατζερ κάθε σχολείου
- παγωμα των διορισμών με κατάργηση – καταστροφή χιλιάδων θέσεων εργασίας των εκπαιδευτικών και κατάργηση δομών – συρρίκνωση του δημόσιου σχολείου
- αύξηση του διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών με πρώτο βήμα την κατάργηση της κλιμακωτής μείωσης με τα χρόνια υπηρεσίας
- αλλαγή του τρόπου πρόσληψης για μόνιμους και αναπληρωτές με εισαγωγή του προσοντολόγιου και απαξίωση της προυπηρεσίας και ανακύκλωση της ανεργίας
- πιστοποιητικό παιδαγωγικής επάρκειας με κατάργηση των επαγγελματικών δικαιωμάτων του πτυχίου
Επιπλέον, το κλιμάκιο του ΟΟΣΑ στην Ελλάδα ζήτησε συνάντηση-συνεργασία και με τις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες ΔΟΕ-ΟΛΜΕ. Στη ΔΟΕ, η θέση της πλειοψηφίας (ΔΑΚΕ, ΑΕΕΚΕ,ΕΡΑ,ΔΗΣΥ) ήταν θετική. Τη μετατροπή της Ομοσπονδίας σε επίσημο συνομιλητή του ΟΟΣΑ απέτρεψε η σαφής δήλωση των Παρεμβάσεων ότι θα πραγματοποιήσουν κινητοποίηση-διαμαρτυρία στο χώρο της συνάντησης, αν γινόταν κάτι τέτοιο. Αντ’ αυτού, η πλειοψηφία του ΔΣ της ΔΟΕ απάντησε με έγγραφό της στον εκπρόσωπο του ΟΟΣΑ ότι η συνάντηση δεν θα πραγματοποιηθεί αλλά θα αποστείλει γραπτώς τις θέσεις της για την κατάσταση της εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Καλούμε την πλειοψηφία του ΔΣ της ΔΟΕ να μην συνεργαστεί με καμία μορφή και με κανένα τρόπο με τα κλιμάκια του ΟΟΣΑ. Μια τέτοια ενέργεια θα την καταστήσει συνυπεύθυνη και συνυπόλογη στα αντιεκπαιδευτικά σχέδια ΟΟΣΑ και κυβέρνησης. Πολύ περισσότερο εάν προωθήσει θέσεις και απόψεις που διατυπώνονται και εντός του ΔΣ της ΔΟΕ για μια άλλη αξιολόγηση, «δημοκρατική», «δίκαιη», «ενισχυτική», η οποία θα συνεργήσει ασφαλώς, όπως χρόνια τώρα επιδιώκει ο ΟΟΣΑ, σε ένα σχολείο της αγοράς, με υιοθέτηση επιχειρηματικών μοντέλων διοίκησης των σχολείων και των πανεπιστημίων, με ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων, εξοικονόμηση πόρων και αναπροσανατολισμού του σχολείου στις ανάγκες του καπιταλιστικού καταμερισμού της εργασίας.
Δεν έχουν καμιά θέση στα σχολεία μας:
- οι προπαγανδιστές των πιο ακραίων νεοφιλελεύθερων πολιτικών, τύπου Χιλής, αυτοί που εκπροσωπώντας τις πολιτικές προτεραιότητες της Παγκόσμιας οικονομικής ολιγαρχίας προωθούν τη διάλυση του δημόσιου σχολείου, την διεύρυνση της ελαστικής εργασίας και απαγορεύουν τους μόνιμους διορισμούς
- αυτοί που προωθούν την αξιολόγηση και την κατηγοριοποίηση σχολικών μονάδων και εκπαιδευτικών μέσω των επιδόσεων των μαθητών και σχεδιάζουν δήθεν αντικειμενικές, εθνικού τύπου εξετάσεις με τελικό στόχο την μετατροπή της εκπαίδευσης σε επιχείρηση, με προϊόντα τους μαθητές και με κριτήριο το κέρδος.
- αυτοί που δρομολογούν συγχωνεύσεις, καταργήσεις ή υποβαθμίσεις σχολείων
Το εκπαιδευτικό κίνημα είναι εδώ και θα αγωνιστεί για την ανατροπή των αντιδραστικών τους σχεδίων! Πληρώσαμε, πληρώνουμε την κρίση τους. Να μην πληρώσουμε και τη «δίκαιη ανάπτυξή τους».
Υπερασπίζουμε το καθολικό δικαίωμα στη μόρφωση και την εργασία. Αγωνιζόμαστε για ενιαίο δωδεκάχρονο δημόσιο δωρεάν υποχρεωτικό σχολείο και δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή και εκπαίδευση για όλα τα παιδιά 4 έως 6 αποκλειστικά στο δημόσιο Νηπιαγωγείο στα πλαίσια του 14χρονου εκπαιδευτικού σχεδιασμού.
Οργανώνουμε την πάλη, με πανεκπαιδευτικό συντονισμό συλλόγων ΠΕ και ΕΛΜΕ, μαζί με τους γονείς, τους μαθητές και ολόκληρη την κοινωνία, διατρανώνουμε την αντίστασή μας και θα συνεχίσουμε να παλεύουμε, χωρίς συμβιβασμό και αυταπάτες, για ανατροπή της εκπαιδευτικής τους μεταρρύθμισης, του 3ετούς σχεδίου για την εκπαίδευση του συμπληρωματικού μνημονίου για την εκπαίδευση και συνολικά της πολιτικής κυβέρνησης, ΕΕ, ΔΝΤ, ΟΟΣΑ, κεφαλαίου.