Ο αντεργατικός και αντιεκπαιδευτικός κατήφορος του Υπουργείου Παιδείας δεν έχει τελειωμό. Η εγκύκλιος για τις προσλήψεις αναπληρωτών στις «Δομές Υποδοχής για την Εκπαίδευση Προσφύγων» (ΔΥΕΠ) δείχνει με εκκωφαντικό τρόπο το πώς η κυβέρνηση εννοεί από τη μια την εκπαίδευση των παιδιών των προσφύγων και των μεταναστών, από την άλλη το πώς χρησιμοποιεί μια «δομή» για να ανοίξει την κερκόπορτα της πλήρους ευελιξίας των εργασιακών σχέσεων των εκπαιδευτικών που θα εργαστούν σε αυτές.
Ως Παρεμβάσεις, έχουμε από την αρχή ξεκάθαρη θέση για το θέμα: Εγγραφή όλων των παιδιών προσφύγων και μεταναστών στο δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης, μαζί με όλα τα υπόλοιπα παιδιά, σε κανονικές τάξεις καθώς και των κάτω των 4 ετών στους παιδικούς και βρεφονηπιακούς σταθμούς χωρίς προϋποθέσεις.Η κυβέρνηση επέλεξε το δρόμο των ξεχωριστών απογευματινών «δομών», υιοθετώντας τη λογική της γκετοποίησης και της απομόνωσης των προσφυγόπουλων από τα υπόλοιπα παιδιά και των γονιών τους από τον κοινωνικό ιστό. Με ένα σμπάρο όμως το υπουργείο παιδείας προσπαθεί να χτυπήσει δύο τρυγόνια: και τη δημιουργία δομών έξω από την εκπαιδευτική διαδικασία και τη στελέχωσή τους με εκπαιδευτικούς που όχι μόνο δεν θα είναι μόνιμοι αλλά αναπληρωτές μειωμένου ωραρίου!
1. Σύμφωνα λοιπόν με την εγκύκλιο, η εργασιακή σχέση των συναδέλφων δεν είναι απλώς ελαστική εργασία αλλά επί της ουσίας ωρομισθία: όλοι οι αναπληρωτές για την ΠΕ και την ΔΕ, εκτός τους νηπιαγωγούς, θα είναι μειωμένου ωραρίου, χωρίς να γνωρίζουμε το παραμικρό για τις ώρες που προσφέρονται ανά περιοχή προτίμησης, τον αριθμό μαθητών ανά τμήμα, τον τρόπο κατανομής των ωρών και, συνεπώς, το ύψος του μισθού. Οι αναπληρωτές μειωμένου ωραρίου έχουν διδακτικό ωράριο από 5-15 ώρες, πληρώνονται αναλογικά και πουθενά στην εγκύκλιο δεν αναφέρεται πώς θα κατανεμηθούν οι ώρες και ποιες θα είναι αυτές ανά ΔΥΕΠ. Για παράδειγμα, θα καλύπτουν το μάξιμουμ των 15 ωρών ο καθένας με κριτήριο τη σειρά τους στον πίνακα αναπληρωτών ή θα μοιράζονται ισόποσα 6-7 ώρες ο καθένας, με αντίστοιχα απειροελάχιστα μόρια προυπηρεσίας και μισθό μικρότερο και από το ταμείο ανεργίας;
2. Οι συνάδελφοι που θα υποβάλλουν αίτηση, χάνουν αυτοδίκαια σε περίπτωση πρόσληψής τους στις ΔΥΕΠ και το δικαίωμα πρόσληψης ως αναπληρωτές στη γενική ή την ειδική αγωγή ακόμη και ως πλήρους ωραρίου. Η εγκύκλιος μας πάει ακόμη πιο πίσω και από τη σημερινή νομοθεσία βάσει της οποίας ο αναπληρωτής μειωμένου ωραρίου μπορεί να τραπεί σε πλήρους (άρα και με πλήρη μισθό), εφόσον στη Διεύθυνση προκύψουν νέες κενές ώρες της ειδικότητάς του.
3. Με την εγκύκλιο δεν μιλάμε απλώς για εργασιακή περιπλάνηση αλλά για εκπαιδευτικούς «τιραμόλα», αφού δίνεται η δυνατότητα στο οικείο ΠΥΣΠΕ/ΠΥΣΔΕ διάθεσης του εκπαιδευτικού να τους τοποθετεί εντός του σχολικού έτους σε άλλη «δομή» από αυτή που αρχικά τοποθετήθηκαν είτε εντός του ίδιου ΠΥΣΠΕ ή ΠΥΣΔΕ ή ακόμα και σε άλλη διεύθυνση εντός της Περιφέρειας! Η «κινητικότητα» των εκπαιδευτικών είναι σαφές ότι θα ακολουθεί και την «κινητικότητα» των προσφύγων, ανάλογα με το κατά που η κυβέρνηση θα θέλει κάθε φορά να τους στείλει!
Η απαράδεκτη αυτή εγκύκλιος πρέπει να αποσυρθεί!
Απαιτούμε να ενταχθούν όλα τα παιδιά των προσφύγων και των μεταναστών στις κανονικές τάξεις με:
-Δωρεάν μεταφορά τους στα σχολεία
-Ίδρυση ολιγομελών τάξεων υποδοχής και τμημάτων ένταξης παντού
-Δωρεάν σίτιση και πλήρη υγειονομική περίθαλψη για όλους τους μαθητές και μαθήτριες
– Μαζικούς διορισμούς μόνιμου προσωπικού για την κάλυψη όλων των εκπαιδευτικών αναγκών
Σταύρος Καλλώνης
Αιμιλία Τσαγκαράτου
Άννα Μπαχτή
Χρίστος Σόφης