«Αυτοαξιολόγηση» λοιπόν! Μετά από καταιγισμό «θετικών παρεμβάσεων» στο θέμα της εκπαίδευσης, το νέο ευφάνταστο πλάνο!
Η αυτοαξιολόγηση θα βασιστεί αρχικά στον ετήσιο προγραμματισμό που οφείλει ο σύλλογος διδασκόντων κάθε σχολείου να σχεδιάσει στην αρχή του σχολικού έτους. Στον προγραμματισμό θα συμμετέχουν επίσης σχολικοί σύμβουλοι, μέλος της σχολικής επιτροπής και εκπρόσωποι του συλλόγου γονέων.
Απορίες :1). Υπάρχει σχολείο που να ξεκινά έστω και τη μέρα του αγιασμού με πλήρη σύνθεση; Ειδικά όσον αφορά τις ειδικότητες που κατά κύριο λόγο διορίζονται όταν και αν υπάρξουν κονδύλια ΕΣΠΑ η κατάσταση είναι εδώ και χρόνια τραγική. Ίσως βέβαια να δοθεί μια «συνετή λύση» με κάποια νέα φάμπρικα «ωφελούμενων- απασχολούμενων» για 5 μήνες-καλά, 9 δεν έχει το διδακτικό έτος;- όπως επιχειρήθηκε στο παρελθόν και εφαρμόζεται σήμερα με διάφορες ειδικότητες και με συνθήκες γαλέρας .2). Με δεδομένο μία σχολική επιτροπή για μεγάλο αριθμό σχολείων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είναι άραγε εφικτό να συμμετέχουν τα μέλη της στον προγραμματισμό όλων αυτών των σχολείων; 3).Ο εκπρόσωπος του συλλόγου γονέων, με δεδομένο ότι δεν είναι κατάλληλος για να παρεμβαίνει σε διδακτικά και παιδαγωγικά θέματα, για ποιο λόγο ακριβώς θα συμμετέχει; Κάτι υπάρχει αλλά θα το δούμε παρακάτω.
Η αυτοαξιολόγηση θα αφορά 5 τομείς- μύθους:
Μύθος 1
Α. Διαχείριση υποδομών, υλικών και πόρων.(Δημιουργία- ανανέωση- επέκταση χώρων, συντήρηση- ανανέωση εξοπλισμού, δημιουργία ιστοσελίδας.)
Απορίες : 1).Αφού ο Ο.Σ.Κ. καταργήθηκε, σε ποιο δημόσιο φορέα μπορεί να απευθυνθεί κανείς για να κάνει επέκταση χώρων; 2).Για να ανανεώσει τον εξοπλισμό του το σχολείο θα πάρει χρηματοδότηση από τη σχολική επιτροπή; Οι δόσεις πάντως που παίρνουν τα σχολεία έχουν μειωθεί κατά 70% τα τελευταία χρόνια και δεν αρκούν ούτε για τις λειτουργικές τους δαπάνες .Μήπως το κλειδί είναι το πορτοφόλι των γονιών;(Στην ερώτηση που αφορά τη διαχείριση των οικονομικών υπάρχει η επιλογή «συνεργασία με το σύλλογο γονέων και αν ενισχύει οικονομικά το σχολείο ο σύλλογος γονέων».) Μήπως το κλειδί είναι οι σπόνσορες-ιδιώτες;(Να θυμίσουμε ότι στις Η.Π.Α. τις προηγούμενες δεκαετίες η Coca–cola είχε εγκαταστήσει σε πολλά σχολεία μηχανήματα αυτόματης πώλησης των προϊόντων της και όσο μεγαλύτερη κατανάλωση έκαναν οι μαθητές, τόσο μεγαλύτερη οικονομική ενίσχυση έπαιρνε το σχολείο.)
Μύθος 2
Β. Οργάνωση και διοίκηση(χρονοδιάγραμμα ετήσιου διδακτικού έργου, σύνταξη ωρολογίου προγράμματος, ανάθεση εξωδιδακτικού έργου, οργάνωση και λειτουργία Τμήματος Ένταξης, τήρηση αρχείων, προγραμματισμός συνεδριάσεων.)
Απορίες :1). Ως προς το διδακτικό έργο, η μορφή και το περιεχόμενο δεν είναι ήδη καθορισμένα από τα ΑΠΣ και ΔΕΠΠΣ και τα υπάρχοντα σχολικά εγχειρίδια κάποια από τα οποία μάλιστα δεν είναι καθόλου καλά; Δεν είναι επίσης ο ιδιαίτερος ρυθμός της κάθε τάξης αυτός που καθορίζει το πότε και για πόσο διδάσκεται το κάθε τι, πράγμα που κάνει αδύνατη την πρόβλεψη χρονοδιαγράμματος; 2). Η λειτουργία του Τμήματος Ένταξης δεν έχει ως προϋπόθεση την ύπαρξη αρχικά αντίστοιχου εκπαιδευτικού που πρέπει να διορίσει το Υπουργείο;(Αλήθεια, πόσα κενά έχει η ειδική αγωγή φέτος;)Δεν έχει επίσης την προϋπόθεση να υπάρχουν κονδύλια ώστε να εξοπλιστεί το νεοϊδρυθέν Τμήμα με κατάλληλο παιδαγωγικό υλικό ;Το Υπουργείο θα διαθέσει τα ανάλογα κονδύλια ή θα πρέπει να λειτουργεί ο εκπαιδευτικός το τμήμα «ιδίοις εξόδοις» ; 3).Για όλα τα παραπάνω δεν κοινοποιεί κάθε χρόνο το σχολείο και στη διεύθυνση αλλά και στο ηλεκτρονικό σύστημα του Υπουργείου τα ζητούμενα;
Μύθος 3
Γ. Προγραμματισμός εκδηλώσεων- επισκέψεων
Απορίες :1). Ως προς τις επισκέψεις, δεν ενημερώνει το κάθε σχολείο τη Διεύθυνση αποστέλλοντας πρακτικό; 2).Οι εκδηλώσεις που προγραμματίζονται δεν καταγράφονται κι αυτές στο βιβλίο πρακτικών; Η «επισημοποίησή- δημοσιοποίησή» τους πέραν τούτου σε τι άλλο θα εξυπηρετήσει από το να οργανώνονται φιέστες-υπερπαραγωγές για το «θεαθήναι» και χωρίς ουσία; Επιδίωκουν να δημιουργήσουν ένα πλαίσιο ανταγωνισμού των σχολείων και κανιβαλισμού των συναδέλφων με μόνο κριτήριο το «διαίρει και βασίλευε», την ατομική λύση.
Μύθος4
Δ. Υλοποίηση θεσμοθετημένων δράσεων ενταγμένων στο Πρόγραμμα σπουδών( ευέλικτη ζώνη, περιβαλλοντική εκπαίδευση, αγωγή υγείας, θεατρική παιδεία.)
Απορίες : Είναι θαυμάσια η περιβαλλοντική αγωγή στη δημιουργία ενός ευαισθητοποιημένου αυριανού πολίτη αλλά τι νόημα έχει αλήθεια να ευαισθητοποιείς τον μαθητή για τη μόλυνση της ατμόσφαιρας όταν ο πατέρας του έχει αναγκαστεί από την κυβερνητική επιλογή να καίει παλιές καρέκλες για να ζεσταθούνε; Είναι θαυμάσια η αγωγή υγείας για τα υγιεινά διατροφικά προγράμματα αλλά τι νόημα έχει αλήθεια όταν η οικονομική πραγματικότητα αναγκάζει τη μητέρα του μαθητή να τον τρέφει με το φτηνότερο και όχι το υγιεινότερο; Ως προς την ευέλικτη ζώνη, το ότι μπαίνει σαν κριτήριο αυτοαξιολόγησης δεν εγκυμονεί τον κίνδυνο να εκτελούνται τυποποιημένα προγράμματα, από αυτά που ήδη βρίσκεις πληθώρα στο διαδίκτυο, με κύριο στόχο την «καλή» αξιολόγηση εκπαιδευτικού και σχολείου και ενταγμένα στη λογική του «νέου» σχολείου της αγοράς;
Μύθος 5
Ε. Δράσεις σε ενδοσχολικό επίπεδο( Διαχείριση προβλημάτων σχολικής βίας, σχολική διαρροή, συμβουλευτική, αντισταθμιστική υποστήριξη, ενδοσχολική επιμόρφωση, συμμετοχή σε μαθητικούς διαγωνισμούς).
Απορίες :1).Ανησυχητικό το φαινόμενο της σχολικής βίας αλλά υπάρχουν σχολικοί ψυχολόγοι για να βοηθήσουν στη συστηματική αντιμετώπισή του; Υπάρχουν επαρκείς κοινωνικοί λειτουργοί και δίκτυο υπηρεσιών ώστε να κάνουν παρέμβαση σε όποιες οικογένειες χρειάζεται; Οι σχολικοί σύμβουλοι, όντας απασχολημένοι με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, θα μπορούν να διαθέτουν χρόνο για στήριξη στους εκπαιδευτικούς που προσπαθούν να αντιμετωπίσουν το φαινόμενο;2). Ανησυχητική και η σχολική διαρροή αλλά μήπως η υπάρχουσα εκπαίδευση δεν αναπαράγει και μεγεθύνει κιόλας τις ήδη μεγάλες κοινωνικές ανισότητες; Οι πολλαπλές εξεταστικές διαδικασίες(νέο εξεταστικό σύστημα λυκείου), η κατάργηση ουσιαστικά της επαγγελματικής δημόσιας εκπαίδευσης(κατάργηση των πιο «επιτυχημένων» ειδικοτήτων από τα επαγγελματικά λύκεια τη στιγμή που ο Υπουργός Παιδείας συμμετέχει σε εγκαίνια ιδιωτικών Ι.Ε.Κ) κινούνται στη κατεύθυνση καταπολέμησης της σχολικής διαρροής; Όποιος έχει στοιχειώδεις γνώσεις κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης γνωρίζει ότι η σχολική επιτυχία είναι ζήτημα ταξικής προέλευσης και κουλτούρας της οικογένειας. Κι αν θυμηθούμε και την πυραμίδα του Maslow, πώς μαθητές που αντιμετωπίζουν βασικά προβλήματα επιβίωσης μπορούν να θέτουν στόχους αυτοτελείωσης; 3).Τα προγράμματα αντισταθμιστικής υποστήριξης θα ήταν θαυμάσια λύση αλλά πόσο πρόθυμο είναι το Υπουργείο να λειτουργεί φροντιστηριακά τμήματα, τάξεις υποδοχής, ενισχυτικές διδασκαλίες και οτιδήποτε άλλο προς αυτή την κατεύθυνσητην ίδια ώρα που τα καταργεί; Γιατί δεν υπάρχουν σχεδόν καθόλου Τμήματα Ένταξης στη δευτεροβάθμια ώστε να συνεχίζουν να λαμβάνουν στήριξη οι μαθητές που χρειάζονται; 4).Χρησιμότατη και η αυτοεπιμόρφωση στους εκπαιδευτικούς αλλά μπορεί να καλύψει τις σύγχρονες ανάγκες; Γιατί αλήθεια καταργήθηκαν τα διδασκαλεία; Τα μεταπτυχιακά κι αυτά καλά είναι αλλά είναι πράγματι εφικτά τη στιγμή που το κόστος τους υπερβαίνει τα 4.000€; Μπορεί ο εκπαιδευτικός με περικομμένες κατά 35% τις αποδοχές του να αντιμετωπίσει αυτές τις δαπάνες; Αλήθεια, αν η επιμόρφωση και τα προσόντα έχουν σημασία για το Υπουργείο, γιατί με τη μοριοδότηση Μητσοτάκη δίνονται 30 μόρια στους εκπαιδευτικούς που διορίστηκαν με ΑΣΕΠ και μόνο 7 σε αυτούς που έχουν διδακτορικό;
Μύθος 6
ΣΤ. Βελτίωση συνεργασίας των εκπαιδευτικών και συνεργασία με φορείς
Απορία : 1).Υπάρχει λογικός άνθρωπος που πιστεύει ότι με όλο το ασφυκτικό πλαίσιο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών που ακολουθεί αμέσως μετά από διευθυντές και συμβούλους, με την άμεση αναφορά της στην επιβίωση μέσω της σύνδεσης με τη μισθολογική εξέλιξη και με την ποσόστωση που έχει προκαθοριστεί υπάρχει η παραμικρή περίπτωση οι σχέσεις των εκπαιδευτικών μεταξύ τους να βελτιώνονται ή θα δημιουργηθεί κύμα κανιβαλισμού εντός των σχολείων; Υπάρχει περίπτωση να πιστεύει κανείς ότι μπορεί να υπάρχει μια «καλή» αξιολόγηση και αυτοαξιολόγηση αφού το κριτήριο που υπάρχει είναι η αποδόμηση – διάλυση του δημόσιου και δωρεάν σχολείου, η συμπλήρωση του αριθμού των απολύσεων στο δημόσιο τομέα και η εκτέλεση κατά γράμμα των εντολών του ΟΟΣΑ, της Ε.Ε. και του ΔΝΤ;
Συμπέρασμα: Γιατί το Υπουργείο και η πολιτική ηγεσία του γνωρίζοντας όλους τους παράγοντες που παρεμβαίνουν στην εκπαιδευτική διαδικασία, γνωρίζοντας επίσης τις πολιτικές με τις οποίες θα υπάρξει βελτίωση και που αφορούν αποκλειστικά το ίδιο, πράττει ακριβώς τα αντίθετα ενώ ανακοινώνει με τυμπανοκρουσίες την «αυτοαξιολόγηση» της σχολικής μονάδας και των ίδιων των εκπαιδευτικών στο επόμενο διάστημα;
Μια και η άγνοια δεν μπορεί να είναι η αιτία, μόνο η πολιτική σκοπιμότητα, η δολιότητα, η ταξική επιλογή , η εφαρμογή των δεικτών και των επιλογών του Ο.Ο.Σ.Α.. της PISA, της Ε.Ε. και του ΔΝΤ., θα μπορούσε να είναι. Έχοντας στην πράξη καταργήσει το κοινωνικό κράτος, μέρος του οποίου είναι και η εκπαίδευση, δηλώνει στην κοινωνία την πρόθεσή του να «βελτιστοποιήσει» το σύστημα καταδεικνύοντας παράλληλα τον αποδιοπομπαίο τράγο (κάποιος πρέπει να φταίει):τον εκπαιδευτικό και το δημόσιο και δωρεάν σχολείο! Στο επόμενο διάστημα θα λειτουργήσει το γνωστό σύστημα γκεμπελικής προπαγάνδας για το πόσο ακατάλληλοι είναι οι εκπαιδευτικοί, πόσο εγκληματικά ανεύθυνοι και πόσο συντεχνιακές είναι οι αντιδράσεις τους.
Εμείς πάντως είμαστε υποχρεωμένοι να δώσουμε έναν μεγάλο αγώνα: Για την εκπαίδευση αλλά και για την αξιοπρέπειά μας.
ΑΝΥΠΑΚΟΗ, ΣΥΛΛΟΓΙΚΗ ΔΡΑΣΗ!
Με βάση όλα τα παραπάνω και για να αλλάξει ο «φόβος» στρατόπεδο :
- Οι σύλλογοι διδασκόντων να πάρουν αποφάσεις ενάντια στην αυτοαξιολόγηση και την αξιολόγηση να αρνηθούν τη συμμετοχή τους στην «αυτοαξιολόγηση» της σχολικής μονάδας..
- Καλούμε τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς να μην εκδηλώσουν ενδιαφέρον για συμμετοχή στις σχετικές «ομάδες εργασίας». Οι σύλλογοι διδασκόντων να μη συμμετέχουν σ’ αυτή τη διαδικασία. Να αρνηθούν μαζικά, όπως έγινε την περίοδο της πιλοτικής εφαρμογής της το 2010, με αντίστοιχους τρόπους την υλοποίησή της. Να μη συγκροτήσουν οι σύλλογοι διδασκόντων καμία «ομάδα εργασίας». Επισημαίνουμε ότι κανένας εκπαιδευτικός δεν είναι υποχρεωμένος να θέσει υποψηφιότητα στο σύλλογο διδασκόντων του σχολείου ή του Νηπιαγωγείου για συμμετοχή στις «ομάδες εργασίας».
- Δηλώνουμε πως με όρους κινήματος και συλλογικών αποφάσεων θα μπλοκάρουμε, όπως έγινε την προηγούμενη περίοδο, την οποιαδήποτε απόπειρα εφαρμογής της αυτοαξιολόγησης-αξιολόγησης και με κάθε πρόσφορο συνδικαλιστικό τρόπο θα την ακυρώνουμε στην πράξη με αποφάσεις των Γενικών Συνελεύσεων, των Διοικητικών Συμβουλίων και των συλλόγων διδασκόντων σε κάθε σχολείο. Καλύπτουμε μέσω μαζικών διαδικασιών συνδικαλιστικά τους συναδέλφους με στάσεις εργασίας για τη μη συμμετοχή τους σε οποιαδήποτε διαδικασία που σχετίζεται με την εφαρμογή της αυτοαξιολόγησης (σεμινάρια, ομάδες εργασίας, σχέδια δράσης, ολομέλειες συλλόγων διδασκόντων…).
- Όλοι οι εκπαιδευτικοί να υπογράψουν το κείμενο εναντίωσης στην αξιολόγηση.
- Οι Σύλλογοι ΠΕ με την μαζική παρουσία των συναδέλφων και με αγωνιστικές μορφές να μπλοκάρουν-ακυρώσουν τη διεξαγωγή των σεμιναρίων για τους διευθυντές και με αγωνιστικές αποφάσεις να καλύψουν κάθε εκπαιδευτικό και σύλλογο διδασκόντων που θα αρνηθεί στην πράξη την αυτοαξιολόγηση.
- Οι διευθυντές/ντριες των σχολείων να μη συμμετέχουν στα σεμινάρια και τις διαδικασίες για την αξιολόγηση και οι σχολικοί σύμβουλοι να μη συμπράξουν στην προετοιμασία τους και στην υλοποίηση της αυτοαξιολόγησης.Με βάση και τις αποφάσεις των συλλόγων και των Γ.Σ. όποιος/α στηρίζει-συμμετέχει στη διαδικασία αξιολόγησης συναδέλφων, να διαγράφεται από το σύλλογο.
ΕΞΟΔΟΣ Φλεβάρης 2014 ΧΡΟΝΟΣ 19ος
ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΝΙΚΑΙΑΣ – ΠΕΙΡΑΙΑ
ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΕΙΣ Π.Ε.