Κυβέρνηση και τρόικα δίνοντας «μεταφυσικές και θεραπευτικές ιδιότητες» στην αξιολόγηση -η οποία τάχα θα θεραπεύσει όλα τα «νοσηρά» φαινόμενα στην εκπαίδευση – επιδιώκουν άμεσα την προώθηση και την εφαρμογή της.
Η εγκύκλιος που στάλθηκε στις 10/12 με τίτλο «Εφαρμογή του θεσμού της Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου της σχολικής μονάδας κατά το σχολικό έτος 2013-14 –Διαδικασίες» αποτελεί μνημείο αυταρχισμού και ασφυκτικού διοικητικού εναγκαλισμού. «Σκοπός της Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου (ΑΕΕ) κατά το πρώτο έτος της εφαρμογής του θεσμού είναι η εισαγωγή του πνεύματος της «αυτοαξιολόγησης» στο σχολείο και η ανάπτυξη σχέσεων συνεργασίας και εμπιστοσύνης (sic!!) στην εκπαιδευτική κοινότητα. H «συνεργασία» και η «εμπιστοσύνη» ξεκινάνε με το «Η εφαρμογή της ΑΕΕ στα σχολεία είναι υποχρεωτική και την ευθύνη της υλοποίησης έχουν οι Διευθυντές των σχολικών μονάδων, με την επιστημονική / παιδαγωγική στήριξη των Σχ. Συμβούλων και τη διοικητική των Διευθυντών Διευθύνσεων» με απόλυτη διοικητική διάκριση των κριτών και των κρινόμενων, των εκπαιδευτικών και των στελεχών
Η εφαρμογή κατά το σχολικό έτος 2013-14, περιλαμβάνει:
1. «Γενική εκτίμηση της εικόνας του σχολείου : Αντικείμενο της διαδικασίας είναι η αποτίμηση των 15 δεικτών ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου στο σχολείο. Η διαδικασία πραγματοποιείται από ομάδες εργασίας των εκπαιδευτικών με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων». Μ’ άλλα λόγια αντιμετώπιση του σχολείου με επιχειρηματικούς δείκτες ποιότητας και προϊόντος, απλήρωτης εργασίας και συνολικής εποπτείας.
2. Επιλογή και διαμόρφωση Σχεδίου Δράσης για τη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου, το οποίο θα υλοποιηθεί το σχολικό έτος 2014-15. «Τα Σχέδια Δράσης αποτελούν σημαντική διάσταση της ΑΕΕ καθώς συνδέονται με πρωτοβουλίες βελτίωσης της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου στο σχολείο και τη διάχυση των καλών πρακτικών μεταξύ των σχολείων όλης της χώρας». Με άλλα λόγια θεσμική κατοχύρωση μιας γενικότερης και μόνιμης «ανάγκης» για βελτίωση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου de facto (υποχρεωτικά πρέπει να βελτιώνονται οι δείκτες ) με σχέδια δράσης απόλυτα υποταγμένα στους στόχους της διοίκησης, διασχιζόμενα από μια κουλτούρα διαρκούς αγωνίας και προσπάθειας για την επίτευξη τους.
3. «Ετήσια έκθεση Αξιολόγησης του σχολείου. Στο τέλος κάθε σχολικής χρονιάς κάθε σχολική μονάδα υποβάλλει Ετήσια Έκθεση Αξιολόγησης. Τα αποτελέσματα και τα συμπεράσματα της Ετήσιας Έκθεσης αξιοποιούνται στον ετήσιο προγραμματισμό του επόμενου σχολικού έτους και στον γενικότερο εκπαιδευτικό σχεδιασμό του σχολείου». Να και το συνολικό επιχειρηματικό πλάνο που θα βελτιώσει τις επιδόσεις της «επιχείρησης» την επόμενη χρονιά, αναδεικνύοντας τις φετινές αδυναμίες και βάζοντας το προσωπικό να σκέφτεται να δρα και να αυτοαξιολογείται με μια επίφαση ιδιοκτησίας (το σχολείο μας κατά το εταιρεία μας) και κυρίως να ενσωματώνει, είτε με την υποταγή και το φόβο, είτε γιατί πείθεται ιδεολογικά, τους πολιτικούς κυβερνητικούς στόχους και πλάνα.
4. Αλλά και στο PowerPoint που συνοδεύει την εγκύκλιο η κατηγοριοποίηση σχολείων και εκπαιδευτικών είναι εμφανέστατη ως στόχος της αυτοαξιολόγησης. «Οι Σχολικοί Σύμβουλοι σε συνεργασία με τους Δ/ντες Εκπαίδευσης και τους Δ/ντες των σχολικών μονάδων μπορούν, σε κάθε Δήμο, να οργανώνουν εκδηλώσεις δημοσιοποίησης της Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου με τη συμμετοχή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, των Συλλόγων Γονέων & Κηδεμόνων, διαφόρων φορέων, των Μ.Μ.Ε. κτλ.» (διαφάνεια 20).Στις σημερινές συνθήκες της κρίσης και της κυριολεκτικής αποδόμησης του δημόσιου σχολείου επιχειρείται «να βγουν λάδι» οι «κυβερνητικές» αντιεκπαιδευτικές πολιτικές, αφού πάντα η αξιολόγηση εξατομικεύει και προσωποποιεί στον εκπαιδευτικό την αποτυχία κάθε εκπαιδευτικής πολιτικής, συσκοτίζοντας τα αίτια και αποδίδοντας τις αστοχίες της , στις επιμέρους σχολικές μονάδες.
Βρισκόμαστε μπροστά στην κορύφωση της γενικευμένης επίθεσης κυβέρνησης και υπουργείου Παιδείας στην προσπάθεια τους να υλοποιήσουν άμεσα τις επιταγές των εντολοδόχων τους Ο.Ο.Σ.Α –Δ.Ν.Τ-Ε.Ε, με στόχο:
• Την δημιουργία του απαραίτητου εκείνου αποθέματος εκπαιδευτικών σε κινητικότητα – διαθεσιμότητα-απόλυση ώστε να καλυφθεί, στο χώρο της Παιδείας, ο «στόχος» των χιλιάδων απολύσεων που θα γίνουν συνολικά στο Δημόσιο .
• Την προώθηση του «νέου» σχολείου της αγοράς, που θα λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, που οι γονείς θα βάζουν βαθιά το χέρι στη τσέπη κι οι μαθητές θα μαθαίνουν μόνο όσα και ό,τι έχουν ανάγκη οι επιχειρήσεις.
• Το τσάκισμα των εργασιακών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών με ταυτόχρονη μισθολογική-βαθμολογική καθήλωση.
• Το να προωθηθεί η μετακύληση των ευθυνών και των δαπανών του σχολείου κατευθείαν στους “πελάτες”-γονείς λόγω της συνεχιζόμενης υποχρηματοδότησης της εκπαίδευσης.
• Το να επιβληθεί στα στελέχη εκπαίδευσης και ειδικότερα στους διευθυντές, η εκσυγχρονισμένη αναζήτηση για χρηματικές πηγές, εισφορές από τους γονείς, δωρεές, ευεργέτες, φιλανθρωπίες κλπ.
• Να πλήξουν δραστικά, συρρικνώνοντας και χειραγωγώντας την παιδαγωγική και διδακτική αυτονομία των εκπαιδευτικών, μέσω της διευρυνόμενης τυποποίησης και ομοιομορφίας των διδακτικών τους πρακτικών, μέσω των πολλαπλών και αλλεπάλληλων διαδικασιών αξιολόγησης και απόδοσης λόγου αλλά και του πολύπλευρου πολιτικοϊδεολογικού ελέγχου της διδακτικής πράξης από το κράτος και τους μηχανισμούς της αγοράς.
• Να αποπροσανατολίσουν από τα πραγματικά προβλήματα της εκπαίδευσης φορτώνοντας στους εκπαιδευτικούς την ευθύνη για τις δυσλειτουργίες του Δημόσιου Σχολείου.
• Να αποδομήσουν το δωρεάν, δημόσιο και καθολικό χαρακτήρα της εκπαίδευσης, εντείνοντας τις ταξικές ανισότητες και κατηγοριοποιώντας σχολεία, μαθητές και εκπαιδευτικούς.
Με το νέο αξιολογικό πλαίσιο αθωώνεται η καταστροφική πολιτική του μνημονίου στην εκπαίδευση και ενοχοποιείται ο εκπαιδευτικός και το δημόσιο σχολείο, για όλα τα εκπαιδευτικά και κοινωνικά δεινά. Την ίδια στιγμή, που οδηγούν στην εξαθλίωση ένα ολόκληρο λαό, επιθυμούν να αξιολογήσουν τα σχολεία για τη σχολική διαρροή και την εγκατάλειψη της μόρφωσης από τα πιο αδύναμα κοινωνικά στρώματα.
ΑΝΥΠΑΚΟΗ, ΣΥΛΛΟΓΙΚΗ ΔΡΑΣΗ!
Με βάση όλα τα παραπάνω και για να αλλάξει ο «φόβος» στρατόπεδο :
• Οι σύλλογοι διδασκόντων να πάρουν αποφάσεις ενάντια στην αυτοαξιολόγηση και την αξιολόγηση να αρνηθούν τη συμμετοχή τους στην «αυτοαξιολόγηση» της σχολικής μονάδας..
• Καλούμε τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς να μην εκδηλώσουν ενδιαφέρον για συμμετοχή στις σχετικές «ομάδες εργασίας». Οι σύλλογοι διδασκόντων να μη συμμετέχουν σ’ αυτή τη διαδικασία. Να αρνηθούν μαζικά, όπως έγινε την περίοδο της πιλοτικής εφαρμογής της το 2010, με αντίστοιχους τρόπους την υλοποίησή της. Να μη συγκροτήσουν οι σύλλογοι διδασκόντων καμία «ομάδα εργασίας». Επισημαίνουμε ότι κανένας εκπαιδευτικός δεν είναι υποχρεωμένος να θέσει υποψηφιότητα στο σύλλογο διδασκόντων του σχολείου ή του Νηπιαγωγείου για συμμετοχή στις «ομάδες εργασίας».
• Δηλώνουμε πως με όρους κινήματος και συλλογικών αποφάσεων θα μπλοκάρουμε, όπως έγινε την προηγούμενη περίοδο, την οποιαδήποτε απόπειρα εφαρμογής της αυτοαξιολόγησης-αξιολόγησης και με κάθε πρόσφορο συνδικαλιστικό τρόπο θα την ακυρώνουμε στην πράξη με αποφάσεις των Γενικών Συνελεύσεων, των Διοικητικών Συμβουλίων και των συλλόγων διδασκόντων σε κάθε σχολείο. Καλύπτουμε μέσω μαζικών διαδικασιών συνδικαλιστικά τους συναδέλφους με στάσεις εργασίας για τη μη συμμετοχή τους σε οποιαδήποτε διαδικασία που σχετίζεται με την εφαρμογή της αυτοαξιολόγησης (σεμινάρια, ομάδες εργασίας, σχέδια δράσης, ολομέλειες συλλόγων διδασκόντων…).
• Όλοι οι εκπαιδευτικοί να υπογράψουν το κείμενο εναντίωσης στην αξιολόγηση.
• Οι Σύλλογοι ΠΕ με την μαζική παρουσία των συναδέλφων και με αγωνιστικές μορφές να μπλοκάρουν-ακυρώσουν τη διεξαγωγή των σεμιναρίων για τους διευθυντές και με αγωνιστικές αποφάσεις να καλύψουν κάθε εκπαιδευτικό και σύλλογο διδασκόντων που θα αρνηθεί στην πράξη την αυτοαξιολόγηση.
• Οι διευθυντές/ντριες των σχολείων να μη συμμετέχουν στα σεμινάρια και τις διαδικασίες για την αξιολόγηση και οι σχολικοί σύμβουλοι να μη συμπράξουν στην προετοιμασία τους και στην υλοποίηση της αυτοαξιολόγησης.
Με βάση και τις αποφάσεις των συλλόγων και των Γ.Σ. όποιος/α στηρίζει-συμμετέχει στη διαδικασία αξιολόγησης συναδέλφων, διαγράφεται από το σύλλογο.