Αξιολόγηση στα πιλοτικά σχολεία νέων αναλυτικών προγραμμάτων

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Π.Ε.
ΑΝΩ ΛΙΟΣΙΩΝ – ΖΕΦΥΡΙΟΥ – ΦΥΛΗΣ
        site :   www.p-e-filis.gr        Άνω Λιόσια, Απρίλιος 2012
    e mail :   syllogosfilis@p-e-filis.gr       
 
ΠΡΟΣ:
• Tα μέλη του συλλόγου μας 
•  Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε.
• Τα Δ.Σ. των συλλόγων         

ΘΕΜΑ : Αξιολόγηση στα πιλοτικά σχολεία νέων αναλυτικών προγραμμάτων

Φτάσαμε στην κορύφωση του «μεταρρυθμιστικού» οίστρου του Υπουργείου Παιδείας. Μιας ακόμη προσπάθειας  «μεταρρύθμισης» που έγινε γρήγορα, βεβιασμένα, χωρίς δημόσιο διάλογο αλλά αποκλειστικά εντός των πλαισίων και των επιταγών των ευρωπαϊκών πολιτικών και των χρονοδιαγραμμάτων του ΕΣΠΑ. Το νέο σχολείο είναι παρόν και καλείται να υλοποιήσει τον επόμενο βασικό στόχο της στρατηγικής «Ευρώπη 2020»: της κοινωνικής συνοχής (έτσι αποκαλείται με sic τρόπο, η συνήθεια στη μη αμφισβήτηση, στη δημιουργία του πειθήνιου πολίτη που τα κάνει όλα χωρίς διαμαρτυρία και χωρίς μισθό βλ. εθελοντισμός). και της εκπαίδευσης συνδεδεμένης απόλυτα με τις ανάγκες της αγοράς. Σ’ αυτό το σχολείο κεντρικό ρόλο κατέχουν οι δεξιότητες, το τι θα είναι ικανός να κάνει ο εκπαιδευόμενος μετά τη μαθησιακή διαδικασία. Ο όρος γνώση δεν αναφέρεται πουθενά. Τα παιδιά μαθαίνουν τα βασικά,  τα απολύτως απαραίτητα για να επικοινωνούν, να χρησιμοποιούν τον ηλεκτρονικό υπολογιστή  για τις συναλλαγές τους με τον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα, μαθαίνουν τα  στοιχειώδη  και μίας άλλης γλώσσας, ίσως στα πλαίσια του στόχου της μετακίνησης εργαζομένων στις χώρες της  Ε.Ε (κινητικότητα το λένε). Η αγορά είναι εκείνη που διαμορφώνει την τελική λίστα και σ’ αυτήν απαιτούνται άνθρωποι ευέλικτοι, ευπροσάρμοστοι, παραγωγικοί κι αποδοτικοί.
Αυτές τις πολιτικές στο χώρο της παιδείας το υπουργείο τις έντυσε με το μανδύα του νέου σχολείου και προσπάθησε να τις πλασάρει ως τις μεγάλες καινοτομίες στο χώρο της εκπαίδευσης. Μετά τον εξ’ άνωθεν ορισμό των σχολείων ως πιλοτικά, την πραγματοποίηση μιας επιμόρφωσης που μόνο στόχο είχε τα κονδύλια από τα ΕΣΠΑ και ξεκίνησε το Δεκέμβρη του ‘11, την απουσία της απαραίτητης για τη λειτουργία του πολυδιαφημιζόμενου σχολείου υλικοτεχνικής υποδομής, φτάσαμε στην ώρα της αξιολόγησης!!!!

Είναι γνωστό ότι το πρόγραμμα αυτό δεν έχει εφαρμοσθεί σε σχεδόν κανένα σχολείο στην Ελλάδα, καθώς δε συνάντησε τη συναίνεση των εκπαιδευτικών. Και όμως αυτό που δεν έγινε, πρέπει να αξιολογηθεί. Στις 25/4 τα σχολεία είναι υποχρεωμένα να αποστείλουν στο Υπουργείο συμπληρωμένα τα ερωτηματολόγια αξιολόγησης, ενώ ήδη πιο πριν έχουν δεχθεί αλλεπάλληλες επισκέψεις προωθητών (sic) – αξιολογητών στα σχολεία. Πολλά σχολεία έχουν διατυπώσει με αποφάσεις τους την αδυναμία εφαρμογής του προγράμματος. Έχουν εκθέσει όλες τις απόψεις και τις θέσεις τους στους επισκέπτες αξιολογητές. Παρ’ όλα αυτά πρέπει να συμπληρώσουν ερωτηματολόγια για να διευκολύνουν την υλοποίηση του έργου. Ενός έργου (βλ. ΕΣΠΑ) που είναι μόνο στα χαρτιά και στην πραγματικότητα δεν αφορά στο παραμικρό τα ίδια τα σχολεία και τη λειτουργία τους. Άλλωστε αυτοί οι ίδιοι είναι που δεν τήρησαν στο ελάχιστο τις προϋποθέσεις που οι ίδιοι έθεσαν για την εφαρμογή του προγράμματος (ενημέρωση για τα αναλυτικά προγράμματα, ουσιαστική επιμόρφωση, υλικοτεχνική υποδομή, παρουσία-υποστήριξη των σχολείων από τους προωθητές) και παρόλα αυτά έρχονται να απαιτήσουν και να αξιολογήσουν την εφαρμογή του προγράμματος και των εκπαιδευτικών.

Η διαδικασία συμπλήρωσης των εντύπων αξιολόγησης εξυπηρετεί τα οριζόμενα από το ΕΣΠΑ και επιχειρεί να εισάγει τη διαδικασία αξιολόγησης για το σχολείο και τους εκπαιδευτικούς. Αποτελεί τον προπομπό της αξιολόγησης που έρχεται στο επόμενο διάστημα σε όλα τα σχολεία και συνδέεται με τις απολύσεις και τη χειραγώγηση των εκπαιδευτικών.

Το ΔΣ του συλλόγου καλεί:
– τους συναδέλφους των πιλοτικων σχολείων να μη συμπληρώσουν κανένα ερωτηματολόγιο αξιολόγησης και να μη
 
– το ΔΣ της ΔΟΕ σε συνάντηση για τα πιλοτικά σχολεία, σε συντονισμό με άλλους συλλόγους
– τη ΔΟΕ να τοποθετηθεί  στο θέμα πιλοτικών σχολείων σεβόμενη τις αποφάσεις, τις δράσεις και τις απόψεις των μάχιμων συναδέλφων
– τη ΔΟΕ να συμπεριλάβει το θέμα του Νέου σχολείου και των πιλοτικών στα θέματα της ημερήσιας διάταξης της Γ.Σ του Ιουνίου
– καλεί τους συλλόγους εκπαιδευτικών και τους συλλόγους διδασκόντων να πάρουν ανάλογες αποφάσεις