Νέος υπουργός ίδια πολιτική |
"Το βράδυ το σπίτι αντιλαλούσε τραγούδια. Τα ζώα κυριεύτηκαν από περιέργεια. Τι γινόταν, λοιπόν, εκεί μέσα, όπου άνθρωποι και ζώα, για πρώτη φορά, ήταν ίσα προς ίσους ; Σύρθηκαν ως τον κήπο του σπιτιού, όσο γινόταν πιο αθόρυβα. Πατώντας στα νύχια, φτάσανε στο σπίτι και τα πιο ψηλά ζώα κοίταξαν απ' τα παράθυρα της τραπεζαρίας. Γύρω απ΄ το μεγάλο τραπέζι, κάθονταν έξι γαιοκτήμονες με έξι γουρούνια, απ' εκείνα που είχαν σημαντικά αξιώματα. Ο Ναπολέων καθόταν στην τιμητική θέση…Κανένας δεν πρόσεξε τα κατάπληκτα ζώα που τους έβλεπαν από τα παράθυρα…
Ο κύριος Πίλκινγκτον σηκώθηκε όρθιος με το ποτήρι στο χέρι. "Είναι πολύ ευχάριστο", είπε, "και είμαι βέβαιος ότι το ίδιο θα αισθάνονται και όλοι οι παρόντες, ότι η μακρόχρονη περίοδος των παρεξηγήσεων και της αμοιβαίας δυσπιστίας, τελείωσε."
…Ακολούθησε γενικός ενθουσιασμός και ποδοκροτήματα. Ο Ναπολέων, πανευτυχής, σηκώθηκε και τσούγκρισε το ποτήρι του με του κυρίου Πίλκινγτον. Όταν ξανάγινε ησυχία, είπε ότι έχει να πει κι αυτός κάτι. Δήλωσε πως ήταν κι εκείνος ευτυχής γιατί τερματίστηκε η περίοδος των παρεξηγήσεων. Για πολύ καιρό κυκλοφορούσαν διαδόσεις που προέρχονταν, όπως πίστευε, από ένα κακόβουλο εχθρό, ότι αυτός και οι σύντροφοί του πρέσβευαν επαναστατικές και ανατρεπτικές ιδέες και ότι θα ξεσήκωναν σε επανάσταση τα ζώα των γειτονικών κτημάτων. Ψευτιές ! Η μοναδική τους επιθυμία, και τώρα και στο παρελθόν, ήταν να ζήσουν ειρηνικά και να έχουν εμπορικές σχέσεις με τους γείτονες…
Επακολούθησαν εκδηλώσεις χαράς και τα ποτήρια άδειασαν. Τα ζώα, καθώς κοιτούσαν απ' τα τζάμια τη σκηνή τους φάνηκε ότι έγινε κάτι απίστευτο. Κάτι είχε αλλάξει στα πρόσωπα των γουρουνιών. Μερικά είχαν πέντε, άλλα τέσσερα κι άλλα τρία προγούλια…. Τώρα κατάλαβαν τι είχε συμβεί. Τα ζώα κοίταζαν τα γουρούνια και τους ανθρώπους χωρίς να μπορούν να πούνε ποιοι ήταν άνθρωποι και ποιοι γουρούνια. Και οι δώδεκα είχαν τις ίδιες μορφές"
Τζωρτζ Όργουελ, Η Φάρμα των Ζώων.
Οι υπουργοί αλλάζουνε αλλά η μεταρρύθμιση μένει
Αυταπάτες και ψευδαισθήσεις αποδείχτηκαν οι εκτιμήσεις όσων (αφελών;) διακήρυτταν ότι η αλλαγή στην ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας μπορεί να σημαίνει και αλλαγή πολιτικής ή έστω αναίρεση βασικών πλευρών του ν.2525. Τα αποτελέσματα της συνάντησης ΔΟΕ - ΥΠΕΠΘ αποτυπώνονται ανάγλυφα σε τέσσερις φράσεις - δηλώσεις των Υπουργών Παιδείας :
"Δεν καταργούμε το ν.2525" Ευθυμίου |
Άρα λοιπόν έχουμε και λέμε :
Η νέα ηγεσία του ΥΠΕΠΘ θα συνεχίσει να προωθεί την εφαρμογή του ν.2525. "Είμαστε αμετακίνητοι στα θεμελιώδη" δήλωσαν στη συνάντηση με τη ΔΟΕ. Ο περίφημος "διάλογος" αφορά επομένως δευτερεύοντα ζητήματα και λεπτομέρειες της "μεταρρύθμισης" αφού τα ουσιώδη θεωρούνται δεδομένα.
Καμιά συγκεκριμένη εξέλιξη ή έστω δέσμευση δεν υπάρχει όσο αφορά το μισθολογικό ζήτημα. Επιπλέον η έκθεση Μπλέσιου προβλέπει σύνδεση μισθού - παραγωγικότητας και αξιολόγηση για κάθε μισθολογική - βαθμολογική εξέλιξη.
Η κατάργηση της επετηρίδας αποτελεί και για το νέο ΥΠΕΠΘ κομβικό στοιχείο για την ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων των εκπαιδευτικών.
Η αξιολόγηση που τρία χρόνια τώρα δεν μπόρεσε να επιβάλλει ο "σκληρός και αυταρχικός" Αρσένης, φαίνεται να αποτελεί προτεραιότητα του "διαλλακτικού" Ευθυμίου. Η μόνη διαφοροποίηση αφορά το ΣΜΑ που φαίνεται να αδρανοποιείται ή να αποδυναμώνεται. Αυτή η εξέλιξη ωστόσο ήταν αναμενόμενη, είχε δρομολογηθεί μήνες τώρα, μάλιστα μια τέτοια εκδοχή είχε τεθεί από τον Ανθόπουλο στην τελευταία συνάντησή του με τη ΔΟΕ. Εξάλλου οι αρμοδιότητες του ΣΜΑ και της ΕΑΣΜ, μπορούν να διοχετευθούν είτε προς τους διευθυντές και τους σχολικούς συμβούλους είτε προς τους Περιφερειακούς Διευθυντές και τους Συντονιστές Σχολικούς Συμβούλους. Γι' αυτό η ΔΟΕ εστιάζει τις ενστάσεις της για την αξιολόγηση στο ανώδυνο αυτό σημείο παρακάμπτοντας τις θέσεις των Γ.Σ. που μιλάνε για καθολική αντίθεση με το αξιολογικό πλέγμα του ν.2525. Οι σχετικές συζητήσεις έχουν ήδη γίνει στα κυβερνητικά - κομματικά επιτελεία και στο αξιολογικό μοντέλο που προωθείται - ίδιο στην ουσία με το αρχικό - δεν κρίνεται απαραίτητη η λειτουργία του ΣΜΑ. Έτσι κυβέρνηση - υπουργείο και συνδικαλιστικές ηγεσίες φιλοδοξούν να περάσουν την αξιολόγηση χωρίς αντιστάσεις, εμφανίζοντας μάλιστα την κατάργηση του ΣΜΑ ως "νίκη του κλάδου", επιτυχία της ΠΑΣΚ", ή έστω "παραχώρηση του διαλλακτικού υπουργείου".
Κατά τα λοιπά στη συνάντηση ΔΟΕ - ΥΠΕΠΘ, οι υπουργοί δήλωσαν ότι οι μεταθέσεις και οι αποσπάσεις θα γίνουν εγκαίρως, ετοιμάζεται νέο Π.Δ. για την επιλογή στελεχών, τα νέα βιβλία θα είναι έτοιμα σε δυο χρόνια και το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο θα αποκεντρωθεί.
Τι σηματοδοτεί η αλλαγή ηγεσίας στο ΥΠΕΠΘ ;
Ας θέσουμε το ερώτημα πιο ωμά : Ποιός "έφαγε" τον Αρσένη, ο Λαμπράκης οι ανάγκες της μεταρρύθμισης ; Η πιο σωστή απάντηση είναι και οι δύο. Η αλλαγή ηγεσίας ήταν απαραίτητος όρος για να αποφορτιστεί το κλίμα αντιπαράθεσης, να γίνουν οι απαραίτητες μικροαλλαγές, να αναζητηθούν συμμαχίες, να προωθηθεί πιο αποτελεσματικά η ασθμαίνουσα "μεταρρύθμιση". Από την άλλη, η τοποθέτηση του εκλεκτού του Λαμπράκη στο ΥΠΕΠΘ, σηματοδοτεί μια τομή για τις σχέσεις κεφαλαίου και πολιτικής εκπροσώπησης, καθώς ένα από τα πιο δυναμικά τμήματα του κεφαλαίου ελέγχει πλέον άμεσα και ασφυκτικά το στρατηγικό τομέα της εκπαίδευσης. Οι ηλεκτρονικές βιβλιοθήκες, τα εκπαιδευτικά CD-ROM και η αναμενόμενη ιδιωτικοποίηση του ΟΕΔΒ είναι μόνο μια πλευρά - και ίσως όχι η πιο κρίσιμη - αυτής της κυριαρχίας.
Τι επιδιώκει η ηγεσία του ΥΠΕΠΘ με τη διαδικασία του διαλόγου ;
Το ζητούμενο δεν είναι να μπει στη δοκιμασία ενός ουσιαστικού διαλόγου η "μεταρρύθμιση", αλλά "να αναζητηθούν σημεία σύγκλισης", "να εξασφαλιστεί ο μέγιστος βαθμός συναίνεσης" για την προώθηση των αντιεκπαιδευτικών μέτρων, ενώ ταυτόχρονα η "κοινή γνώμη", δηλαδή οι γονείς, οι εργαζόμενοι κλπ. (δυνάμει φυσικοί σύμμαχοι των εκπαιδευτικών) εισπράττουν το μήνυμα ότι ΥΠΕΠΘ και οι εκπαιδευτικοί φορείς συζητούν σε κλίμα αλληλοκατανόησης με κοινό στόχο "να προαχθεί το συμφέρον (έτσι γενικώς) της παιδείας (ούτε καν της δημόσιας). Τι έχουν να κερδίσουν οι εκπαιδευτικοί από ένα τέτοιο στημένο και προσχηματικό διάλογο ;
Ποιος είναι ο ρόλος της ΔΟΕ σ' αυτή την υπόθεση ;
Στις 18/4 το ΔΣ της ΔΟΕ με ευθύνη των ΠΑΣΚ - ΔΑΚΕ στέλνει αναλυτικό υπόμνημα θέσεων στο ΥΠΕΠΘ. Ένα υπόμνημα - μνημείο κυβερνητικού συνδικαλισμού και παραχάραξης θέσεων του κλάδου όπου μεταξύ άλλων :
Ζητά την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών
Αποσιωπά το ζήτημα του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ, αγνοεί τη θέση του κλάδου για κατάργηση του διαγωνισμού και αποφεύγει κάθε αναφορά στην επετηρίδα.
Προτείνει
να συμπεριληφθούν στο νέο πρόγραμμα εξομοίωσης και οι συνάδελφοι που έχουν μετεκπαίδευση ή δεύτερο πτυχίο.
Εισηγείται
αναλυτικό κανονισμό λειτουργίας σχολείων, θέμα που δεν συζητήθηκε σε κανένα όργανο του κλάδου, απλά αποτελεί εισήγηση της πλειοψηφίας προς την 69η Γ.Σ. σε καμιά περίπτωση δεν αποτελεί όμως θέση του κλάδου.
Και το χειρότερο απ' όλα : ανατρέπει πραξικοπηματικά την κυρίαρχη θέση του κλάδου για κατάργηση του ν.2525, θέση που ψηφίστηκε στην 67η Γ.Σ. και επιβεβαιώθηκε στην 68η Γ.Σ. Θέση που αποτελεί τη σημαία όλων των μαζικών κινητοποιήσεων, διαδηλώσεων, απεργιών και δεκάδων γενικών συνελεύσεων συλλόγων τα τελευταία τρία χρόνια. Το υπόμνημα αναφέρει χαρακτηριστικά : "Ν.2525 : οι θέσεις μας για τα κυρίαρχα ζητήματα του Ν.2525 (αξιολόγηση, ολοήμερο, προσλήψεις) έχουν αναλυθεί παραπάνω".
Διάλογος για τα μάτια του κόσμου ; Ο όποιος διάλογος με το ΥΠΕΠΘ για να μην είναι προσχηματικός, πολύ περισσότερο για να αφήνει δυνατότητες θετικών εξελίξεων για την εκπαιδευτική κοινότητα και τις διεκδικήσεις της -
δεν μπορεί να γίνει στη βάση της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής των νόμων 2525 και
2640. |
ΜΑΡΙΟΛΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ
Εκπρόσωπος των ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΩΝ - ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΕΩΝ στο ΔΣ της ΔΟΕ