Δήλωση του Λουκά Καβακλή
εκπροσώπου των
Κινήσεων - Παρεμβάσεων - Συσπειρώσεων
στο Δ.Σ. της ΔΟΕ για το Πολυνομοσχέδιο
Κατατέθηκε και προωθείται προς ψήφιση στη Βουλή το περίφημο πολυνομοσχέδιο που αφορά τη διοίκηση της εκπαίδευσης, την αξιολόγηση και την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.
Η κυβέρνηση αφού βαθμολόγησε με άριστα την εκπαιδευτική της πολιτική, κατονομάζει ως ενόχους της σημερινής κατάστασης της δημόσιας εκπαίδευσης τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές!!!
Με το νομοσχέδιο αυτό προωθείται μια νέα συγκεντρωτική δομή στην εκπαίδευση, με επικεφαλείς τους διορισμένους από την ίδια την κυβέρνηση περιφερειακούς διευθυντές, οι οποίοι αναλαμβάνουν δικαιώματα "ζωής και θανάτου" για όλα τα ζητήματα που αφορούν την εκπαίδευση και τους εκπαιδευτικούς. Οι νέοι περιφερειακοί υφυπουργοί Παιδείας θα αποτελούν την κορυφή της αξιολογικής πυραμίδας και θα υλοποιούν τις κυβερνητικές αποφάσεις. Τέτοιας έκτασης αποκέντρωση προωθεί η κυβέρνηση!!!
Είκοσι, σχεδόν, χρόνια μετά την κατάργηση του επιθεωρητισμού η κυβέρνηση που τον κατάργησε ξαναφέρνει τους ιεροεξεταστές στην τάξη. Το τι σημαίνει αξιολόγηση για την κυβέρνηση τρανή απόδειξη είναι ο εξεταστικός μινώταυρος που εφαρμόζεται στους μαθητές. Απόρριψη, κατηγοριοποίηση, ασφυκτικός έλεγχος στο τι και πώς διδάσκεται.
Τέτοια θα είναι και η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών. Και μάλιστα η βάση της αξιολόγησης θα είναι η επίδοση των ίδιων των μαθητών. Αυτό σημαίνει ότι το κριτήριο δεν θα είναι πια τι προσφέρει το σχολείο στο μαθητή, αλλά τι προσφέρει ο μαθητής στο σχολείο. Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, τα παιδιά των μεταναστών και των προσφύγων, οι ευπαθείς κοινωνικές ομάδες, όπως τα τσιγγανάκια, θα αποτελούν "βαρίδια" στην τάξη αφού "εξαιτίας" τους θα μειώνεται η αποτελεσματικότητα του τμήματος, θα βαθμολογείται αρνητικά το εκπαιδευτικό έργο και ο εκπαιδευτικός.
Ταυτόχρονα θα μειώνεται η όποια παιδαγωγική ελευθερία των εκπαιδευτικών, το μάθημα θα γίνεται "τυφλοσούρτης" των κυβερνητικών εντολών, χωρίς τη δυνατότητα να προσαρμόζεται ή να αλλάζει ανάλογα με τις ανάγκες της κάθε τάξης. Η επιλογή να δοθούν πρόσθετα οικονομικά κίνητρα όχι στους εκπαιδευτικούς αλλά στους αξιολογητές είναι ενδεικτικό για το τι αξιολόγηση προετοιμάζει και για το πού θα οδηγηθεί το κλίμα μέσα στο ίδιο το σχολείο ανάμεσα σε αξιολογητές και αξιολογούμενους.
Όσο για τον ανατροφοδοτικό χαρακτήρα της αξιολόγησης, οι τιμωρίες για τους παρεκκλίνοντες των άνωθεν εντολών εκπαιδευτικούς αποδεικνύουν την πρόθεση της κυβέρνησης. Αξιολόγηση για τη μονιμοποίηση, για την υπηρεσιακή εξέλιξη, προάγγελος της άρσης της μόνιμης και σταθερής δουλειάς και της σύνδεσης μισθού - απόδοσης.
Η επιμόρφωση παραδίδεται στα χέρια των ιδιωτικών φορέων με απρόβλεπτες συνέπειες για το μέλλον της.
Τέλος ενδεικτικό της δημοκρατικής αντίληψης του Υπουργείου Παιδείας είναι το γεγονός ότι όλες οι διαδικασίες για τους δείκτες, τα κριτήρια της αξιολόγησης παραπέμπονται σε υπουργικές αποφάσεις.
Το εκπαιδευτικό κίνημα, οι γονείς και οι μαθητές πρέπει και μπορούν να κλιμακώσουν τους αγώνες τους ως την απόσυρση του νέου αντιεκπαιδευτικού νόμου.
Αθήνα 14 Δεκέμβρη 2001
Επιστροφή | Περιεχόμενα |