ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΕΣ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΕΣ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΕΣ ΑΥΤΟΝΟΜΕΣ |
ΑΝΥΠΟΧΩΡΗΤΟΣ ΑΓΩΝΑΣ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΑ "ΝΕΑ" ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΑ
ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
"κι όμως θα ξανάρθω...μ' άλλο όνομα,
άλλα ρούχα, αλλά με τον ίδιο πάντα σκοπό"
Για τρία ολόκληρα χρόνια η εφαρμογή της αξιολόγησης μένει στα χαρτιά κάτω από το βάρος των πανεκπαιδευτικών αγώνων ενάντια στον 2525/97. (Οι περίφημες πενταμελείς επιτροπές αυτοαξιολόγησης συνάντησαν την καθολική άρνηση των εκπαιδευτικών)
Σήμερα η αξιολόγηση επιστρέφει με το νέο νομοσχέδιο που καταθέτει το Υπουργείο Παιδείας, με "άλλο όνομα" και "άλλα ρούχα", αλλά με τον ίδιο πάντα στόχο : την ανατροπή των εργασιακών σχέσεων των εκπαιδευτικών, τον ιδεολογικό και παιδαγωγικό έλεγχο και υποταγή, την απαξίωση του ρόλου του εκπαιδευτικού, τον ανταγωνισμό μεταξύ σχολικών μονάδων, την αποδόμηση του δημόσιου σχολείου.
Ο υποταγμένος συνδικαλισμός και τα ΜΜΕ - σύμμαχοι του Υπουργείου Παιδείας - κάνουν το άσπρο μαύρο προσπαθώντας να καθησυχάσουν τους εκπαιδευτικούς ότι η "νέα" αξιολόγηση "έχει ήπια μορφή", "ανατρέπει βασικά δεδομένα του ν.2525/97" και επιπλέον "μοιράζει και αυξήσεις".
Στην πραγματικότητα, οι περίφημες "αλλαγές" που γίνονται στο προηγούμενο αξιολογικό πλαίσιο του ν.2525/97, όχι μόνο δε θίγουν τις βασικές κατευθύνσεις και επιδιώξεις, αλλά φιλοδοξούν να δημιουργήσουν ένα πιο αυταρχικό, ιεραρχικό και αποτελεσματικό για το ΥΠΕΠΘ μοντέλο αξιολόγησης. Η "θεαματικότερη" και πολυδιαφημισμένη αντικατάσταση του ΣΜΑ από τους Περιφερειακούς Διευθυντές Εκπαίδευσης, στην ουσία επιβάλλει καθεστώς ασφυκτικού ελέγχου της εκπαιδευτικής διαδικασίας. |
Όλα τα αποσπάσματα του νομοσχεδίου, που αφορούν το σκοπό της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών αποτελούν πιστή αντιγραφή του ν.2525 και της υπουργικής απόφασης του Αρσένη για την αξιολόγηση.
Η αξιολόγηση της σχολικής μονάδας αποκτά στρατηγική σημασία για την απαξίωση του δημόσιου σχολείου με την προώθηση του σκληρού ανταγωνισμού και της κατηγοριοποίησης των σχολείων. Επιτελικό ρόλο σε αυτή τη διαδικασία αποκτά το Κέντρο Εκπαίδευσης και Έρευνας (η ΕΑΣΜ με άλλο όνομα) που θα προσδιορίζει τους δείκτες αξιολόγησης και θα διαπιστώνει το βαθμό σύγκλισης ή απόκλισης, συγκεντρώνοντας όλες τις εκθέσεις "αυτοαξιολόγησης" των σχολικών μονάδων
Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών σύμφωνα με το σχέδιο νόμου "είναι περιοδική και ΑΦΟΡΑ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ "
ΠΟΙΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΕΙ ΠΟΙΟΝ ;
Η διαδικασία της ατομικής αξιολόγησης με εκθέσεις θυμίζει εποχές όπου οι μισοί Έλληνες παρακολουθούσαν τους άλλους μισούς : Ο εκπαιδευτικός αξιολογείται από το Διευθυντή και το Σχολικό Σύμβουλο, ο Διευθυντής από τον Προϊστάμενο Γραφείου, ο Προϊστάμενος Γραφείου από τον Προϊστάμενο Διεύθυνσης, ο Προϊστάμενος Διεύθυνσης από τον Περιφερειακό Διευθυντή που με τη σειρά του διορίζεται και παύεται από τον Υπουργό Παιδείας.
Η διοικητική αξιολογική πυραμίδα γίνεται περισσότερο κάθετη και ιεραρχική με Περιφερειακούς Διευθυντές - μαριονέτες του εκάστοτε Υπουργού Παιδείας και άμεσο διοικητικό και αξιολογικό έλεγχο των ανωτέρων προς τους υφιστάμενούς τους.
Ταυτόχρονα το νέο Προεδρικό Διάταγμα που προωθείται για τα στελέχη εκπαίδευσης, προβλέπει διαδικασία επιλογής με "αξιολογικές" εκθέσεις που φτάνουν έως και τις 50 μονάδες ( άλλες 10 μονάδες η περίφημη συνέντευξη) ενώ οι μονάδες π.χ. της προϋπηρεσίας δεν ξεπερνάνε τις 8. Mάλιστα η αρμόδια επιτροπή του ΥΠΕΠΘ δε διστάζει να προτείνει την ανανέωση όλου του δυναμικού των στελεχών εκπαίδευσης ενόψει της έναρξης της διαδικασίας αξιολόγησης. (Μέρες δόξας λαμπρές για τους κομματικούς γραφειοκρατικούς μηχανισμούς που θα διαγκωνίζονται για να βολέψουν τους ημέτερους, τους νέους πραιτοριανούς και ραβδούχους στις θέσεις - κλειδιά του διοικητικού μηχανισμού)
ΠΩΣ ΘΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΕΙ ΤΟ ΠΡΟΪΟΝ ΤΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ; Να πάρουμε υπόψη μας τρεις εξελίξεις :
|
Να απορρίψουμε την αξιολόγηση πριν μας απορρίψει αυτή
Το Υπουργείο Παιδείας, με τα νέα νομοσχέδια κάνει ένα σοβαρό βήμα στην προσπάθεια επιβολής της αξιολόγησης - χειραγώγησης, αξιοποιώντας τη συναίνεση και τον εφησυχασμό. Προωθεί πιο αποτελεσματικά την αντιεκπαιδευτική πολιτική που στηρίζεται στα ίδια υλικά : κάθετη ιεραρχία, ασφυκτικός έλεγχος, σταδιακή προώθηση ελαστικών εργασιακών σχέσεων, ανταγωνισμός, διοικητισμός, απαξίωση του ρόλου των εκπαιδευτικών.
Ήδη αρκετοί σχολικοί σύμβουλοι ακονίζουν τα μαχαίρια τους και προετοιμάζουν το έδαφος με επισκέψεις στις τάξεις και αναφορές που θυμίζουν τις παλιές καλές εποχές του επιθεωρητισμού. Γι' αυτόν ακριβώς το λόγο υπάρχουν σήμερα Σύλλογοι που θέτουν στην κρίση της Γενικής τους Συνέλευσης τη διατήρηση της ιδιότητας του μέλους για τους σχολικούς συμβούλους. Πλησιάζει για όλους η ώρα των κρίσιμων αποφάσεων : ή με τη ζωντανή εκπαίδευση ή εναντίον της !
Η ΠΑΣΚ γνώριζε εδώ και καιρό τις εξελίξεις αυτές και γι' αυτόν ακριβώς το λόγο, μεθόδευσε την πραγματοποίηση μιας αποτυχημένης απεργίας τρεις μέρες πριν τα Χριστούγεννα. Έτσι ώστε να επικρατήσει η ηττοπάθεια και η απογοήτευση όταν θα υπάρχει ανάγκη για παρατεταμένους αγώνες πάνω στα ζητήματα της αξιολόγησης, των διορισμών, των μισθών, του ασφαλιστικού, του δημόσιου σχολείου.
Η εκπαιδευτική κοινότητα με τους μαχητικούς και πολύμορφους αγώνες της τελευταίας τριετίας, αντιστάθηκε στην αντιεκπαιδευτική πολιτική, όρθωσε μια άλλη παιδαγωγική εργασιακή αντίληψη, μπόρεσε να μπλοκάρει μέτρα της "μεταρρύθμισης". Σήμερα, απέναντι στην ιερή συμμαχία ΥΠΕΠΘ - ΜΜΕ - υποταγμένου συνδικαλισμού, η μόνη διέξοδος είναι η οργάνωση του αγώνα στις Γενικές Συνελεύσεις και ο οριζόντιος συντονισμός των Συλλόγων και των επιτροπών αγώνα, η μόνη λύση είναι η πιο πλατιά αγωνιστική ενότητα του κλάδου στη βάση της ανατροπής των αντιεκπαιδευτικών μέτρων.
Οι εκπαιδευτικοί δε θα γίνουν μαριονέτες !
|
ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ - ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΕΙΣ
Γενάρης '01