ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΕΣ
ΑΥΤΟΝΟΜΕΣ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΕΣ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΕΣ |
Επικοινωνία:
|
ΔΕΥΤΕΡΗ ΞΕΝΗ ΓΛΩΣΣΑ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΙΑ ΕΠΑΓΓΕΛΙΑ ΧΩΡΙΣ ΑΝΤΙΚΡΙΣΜΑ
Ενώ αυτά και άλλα πολλά ανακοινώνονταν στην αρχή της σχολικής χρονιάς ή και λίγο αργότερα, η διδασκαλία της δεύτερης ξένης γλώσσας στα σχολεία μας ήρθε με το νέο έτος –Γενάρη του 2007. Ήρθε, και μαζί με την επίσης καθυστερημένη έλευση του προγράμματος «Καλιπάτειρα»: · Έφερε μια άνευ προηγουμένου αναστάτωση στο ωρολόγιο πρόγραμμα των σχολείων στα οποία εφαρμόζεται. · Έφερε τα εφτάωρα σε 11χρονα παιδιά που θα πρέπει να μένουν στο σχολείο μέχρι τις 2 το μεσημέρι. · Έφερε τον κατακερματισμό της διδακτικής πράξης, αφού σε κάποιες περιπτώσεις στον υπεύθυνο δάσκαλο αναλογούν το πολύ 3 διδακτικές ώρες από το συνολικό εφτάωρο πρόγραμμα της τάξης του. Τις υπόλοιπες ώρες στο τμήμα βρίσκεται ο ωρομίσθιος συνάδελφος της 2ης ξένης γλώσσας, ο συνάδελφος των αγγλικών, ο γυμναστής ή και ο συνάδελφος του προγράμματος Καλιπάτειρα. · Έφερε την επιμήκυνση του διδακτικού ωραρίου μέχρι τις 2 συνταυτίζοντας το εργασιακό με το διδακτικό ωράριο. · Έφερε την επέκταση της ωρομισθίας και στο πρωινό πρόγραμμα. Με συναδέλφους που με δέλεαρ τα μόρια της προϋπηρεσίας μετακινούνται σε τέσσερα και πέντε πολλές φορές σχολεία, με ότι αυτό σημαίνει για τον παιδαγωγικό τους ρόλο. Το να μαθαίνουν τα παιδιά ξένες γλώσσες δεν είναι κακό. Δεν διαφωνούμε με τη διδασκαλία της δεύτερης ξένης γλώσσας στα σχολεία. Απαιτείται όμως, ύστερα από ουσιαστική μελέτη, η οργανική ενσωμάτωση της στο σχολικό πρόγραμμα με βάση της κοινωνικές και παιδαγωγικές ανάγκες των μαθητών. Η εισαγωγή νέων αντικειμένων δεν μπορεί να έρχεται αυξάνοντας τις ώρες διδασκαλίας. Η λογική αυτή επιβαρύνει το ήδη παραφορτωμένο- με ένα σωρό εξωσχολικές δραστηριότητες- πρόγραμμα των μαθητών και οδηγεί στη ιδρυματοποίηση της σχολικής ζωής. Αντίθετα η ασυνέπεια, η ανακολουθία λόγων, εξαγγελιών και πράξεων και η προχειρότητα με την οποία εισάγεται στα σχολεία, μας οδηγεί να σκεφτούμε ότι κανένας προγραμματισμός και μελέτη δεν υπήρξε από το Υπουργείο Παιδείας. Μοναδικός στόχος η απορρόφηση των σχετικών κονδυλίων από το πρόγραμμα ευρωπαϊκής γλωσσικής πολιτικής και ο επικοινωνιακός χειρισμός του μέτρου για την παρουσίαση δήθεν κυβερνητικού έργου. Εύλογα λοιπόν είναι τα ερωτήματα: · Γιατί ξεκίνησε η εφαρμογή της στη μέση της σχολικής χρονιάς; Θα μιλήσει κι εδώ το υπουργείο και οι γραμματείς του για χαμένες ώρες και αναπλήρωση; · Γιατί η διδασκαλία της δεύτερης ξένης γλώσσας γίνεται με το απαράδεκτο καθεστώς της ωρομισθίας; · Γιατί γίνεται με τα αντιπαιδαγωγικά και απάνθρωπα εφτάωρα, αντί να υπάρξει μια ορθολογική αναδιάταξη της διδακτέας ύλης και του αναλυτικού προγράμματος με περιορισμό ή αντικατάσταση γνωστικών αντικειμένων; · Γιατί εφαρμόζεται επιλεκτικά μόνο στα 6/θέσια και άνω σχολεία και από αυτά όχι σε όλα; Με ποιο σκεπτικό και ποια λογική στερούνται την διδασκαλία της 2ης ξένης γλώσσας οι μαθητές των ολιγοθέσιων σχολείων;
· Πιστεύουν πραγματικά ότι μία και δύο ώρες την εβδομάδα είναι αρκετές για να μάθουν τα παιδιά μια ξένη γλώσσα ή το μόνο που επιδιώκουν είναι να αυξήσουν την πελατεία των φροντιστηρίων; · Ποιος ασχολείται με το περιεχόμενο και την καταλληλότητα των βιβλίων διδασκαλίας των ξένων γλωσσών; Σήμερα τα βιβλία αυτά οι σχολικές μονάδες τα προμηθεύονται από τις υπάρχουσες εκδόσεις που κυκλοφορούν στο εμπόριο. Είναι ζήτημα εάν το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο ελέγχει την καταλληλότητα και τη συμβατότητά τους με το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών. Στην Κω η διδασκαλία της δεύτερης ξένης γλώσσας (γαλλικά ή γερμανικά) ξεκίνησε μόνο στα 6 από τα 12 δημοτικά σχολεία του νησιού (εξαιρέθηκαν ένα δημοτικό της πόλης και όλα τα σχολεία των χωριών). Παρόμοια είναι η κατάσταση πανελλαδικά. Το επιχείρημα ότι δεν υπάρχει ενδιαφέρον από εκπαιδευτικούς για να καλύψουν τις ανάγκες όλων των σχολείων καταρρίπτεται από την μαζικότητα με την οποία προσήλθαν οι συνάδελφοι της γαλλικής και της γερμανικής φιλολογίας στο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ (συμμετείχαν 2.539 εκπ/κοί της γαλλικής φιλολογίας για 240 θέσεις και 1.817 της γερμανικής για 396 θέσεις). Ενδιαφέρον δεν υπάρχει για τις κακοπληρωμένες θέσεις των ωρομισθίων.
Είναι ξεκάθαρο τώρα γιατί στα μισά σχολεία της Κω δεν εφαρμόζεται το πρόγραμμα. Αφού Εξαντλήθηκαν οι περιορισμένες άλλωστε δυνατότητες της τοπικής αγοράς σε προσφορά διδακτικού προσωπικού, οι μισές θέσεις έμειναν κενές, αφού ο απαράδεκτος θεσμός της ωρομίσθιας απασχόλησης είναι αποτρεπτικός για όσους κατοικούν εκτός Κω.
Επίσης θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι
ωρομίσθιοι συνάδελφοι, που δίδαξαν πέρσι την 2η ξένη γλώσσα πιλοτικά
σε 219 Δημ. Σχολεία, από τον Νοέμβρη του 2005 μέχρι τον Ιούνη του 2006, πήραν τα
ψίχουλα (7 ευρώ την ώρα) της αποζημίωσης το Νοέμβριο το 2006. Το κίνημα των εκπαιδευτικών με τα αρμόδια συνδικαλιστικά του όργανα οφείλει να εντάξει στην προβληματική του το ζήτημα της διδασκαλίας των ξένων γλωσσών συνολικά. Το ερώτημα και η αντίστοιχη διεκδίκηση που πηγάζει απ’ αυτό, γιατί τα παιδιά δε μαθαίνουν στη διάρκεια του σχολικού τους βίου τουλάχιστον μια ξένη γλώσσα και απαιτείται γι’ αυτό η διαμεσολάβηση των ιδιωτικών φροντιστηρίων, πρέπει να τεθεί προς το Υπουργείο Παιδείας ως αντικείμενο διεκδίκησης των εκπαιδευτικών και των φυσικών κοινωνικών συμμάχων τους, των γονέων, που βλέπουν τον οικογενειακό προϋπολογισμό να εξανεμίζεται στο βωμό μιας κατ’ όνομα δωρεάν παιδείας. Επίσης στα πλαίσια της συζήτησης, που έχει ανοίξει με αφορμή τα νέα σχολικά βιβλία, το ζήτημα της διδασκαλίας των ξένων γλωσσών πρέπει να τεθεί σε όλες τις διαστάσεις του (κοινωνικές, παιδαγωγικές κ.ο.κ.) Προβλήματα, όπως η διδασκαλία των μητρικών γλωσσών των παιδιών των μεταναστών, που μέχρι τώρα μένουν κρυμμένα και εκτός του οπτικού πεδίου της επίσημης πολιτείας, πρέπει να τεθούν από την εκπαιδευτική κοινότητα στο κέντρο του προβληματισμού και των διεκδικήσεων της. *περισσότερη πληροφόρηση για τις θέσεις της Ανεξάρτητης Κίνησης Εκπαιδευτικών Π.Ε. «ΑΛΕΞΙΚΕΡΑΥΝΟ» στο http://alexikeravno.wordpress.com/ E-mail: alexikeravno@gmail.com |
Επιστροφή |
ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΕΣ
ΑΥΤΟΝΟΜΕΣ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΕΣ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΕΣ |
Περιεχόμενα |