ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΕΣ
ΑΥΤΟΝΟΜΕΣ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΕΣ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΕΣ |
Επικοινωνία:
|
ΔΙΗΜΕΡΙΔΑ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ – ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ:
Κερατσίνι, 11-12 Μαρτίου 2006 ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΣάββατο 11 Μαρτίου 20069:30-10:00 Προσέλευση-εγγραφές στα εργαστήρια-καφές 10:00-10:30 Χαιρετισμοί 10:30-11:30 Κεντρικές εισηγήσεις: Θόδωρος Γραμματάς, Καθηγητής Παν. Αθηνών «Το Θέατρο στο Σχολείο. Μια εναλλακτική προσέγγιση διδασκαλίας και μάθησης» Νίκος Καμτσής, σκηνοθέτης «Δημιουργική μάθηση» Γιάννης Καλαντζόπουλος, σκηνοθέτης-ηθοποιός «Ένα κι ένα κάνουν πρόβα» 11:30-12:00 Διάλειμμα-Καφές 12:00-14:30 Εργαστήρια: 1o Εργαστήριο: Μαρία Σάββα, σκηνοθέτης, ηθοποιός - «Η ομάδα δημιουργός της παράστασης» 2o Εργαστήριο: Άβα Χαλκιαδάκη, εκπαιδευτικός, Tάκης Τζαμαργιάς, σκηνοθέτης – ΕΕΔΙΠ Παν.Αθηνών, Μπέκη Νάστου-Μπλουμ αρχιτέκτων-visual artist - «Όταν ο Ροβινσώνας Κρούσος συνάντησε το Χαρρυ Πότερ» 3o Εργαστήριο: Μαρία Καρανάνου, θεατρολόγος, εμψυχώτρια - «Ξεκλειδώνοντας το κουτί: παίζουμε, ταξιδεύουμε, μαθαίνουμε με το Θέατρο στην Εκπαίδευση» 4o Εργαστήριο: Όλγα Ποζέλη, σκηνοθέτης, ηθοποιός – «Το Σωματικό Θέατρο. Τεχνικές για την ανανέωση του Θεάτρου στο Σχολείο» 5o Εργαστήριο: Αρκαδία Ψάλτη, θεατροπαιδαγωγός, ηθοποιός - «Σονέτα και σκηνές από έργα του Σαίξπηρ» 14.30-15.30 14.30-15.30 Διάλειμμα- Γεύμα 15.30-1800 Εργαστήρια 1o Συνέχεια…Με την ίδια ομάδα 2o Συνέχεια… Με την ίδια ομάδα 3o Το ίδιο με άλλη ομάδα 4o Το ίδιο με άλλη ομάδα 5o Εργαστήριο: Εύα Κωνστανταράκη, Μ.Α. Θέατρο για την Ανάπτυξη - «Η φαντασία ως μέσο σμίλευσης ερωτημάτων για την αναδημιουργία του κόσμου» Κυριακή 12 Μαρτίου 2006 10.00-11.00: Εισηγήσεις – Ολομέλεια: Σάββας Κυριακίδης - «Το Θέατρο στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, πλαστοί στόχοι και ουσιαστικές αναζητήσεις» Φίλια Δενδρινού - «Θέατρο, ο χώρος του μαγικού. Μια διδακτική προσέγγιση» Τάκης Τζαμαργιάς - «Το Θέατρο στο σχολείο. Από τις γιορτές του σχολείου στη διδακτική μεθοδολογία της τάξης» Ειρήνη Μουντράκη - «Η εφαρμογή της Θεατρικής Αγωγής στην Εκπαίδευση των φοιτητών της Σχολής Αξιωματικών-Νοσηλευτικής» 11.00- 11.30: Διάλειμμα – Καφές 11.30- 14.00 Εργαστήρια 1o Εργαστήριο: Δημήτρης Ήμελλος, ηθοποιός - «Η Σκηνή ως Χώρος Ανακάλυψης: εφαρμογή σε αποσπάσματα από την Αντιγόνη του Σοφοκλή» 2o Εργαστήριο: Μαρία- Λουίζα Παπαδοπούλου, σκηνοθέτης - «Παίζοντας, επικοινωνώντας με τον άλλον (συμπαίχτη, χώρο, χρόνο) και το άλλο (κείμενο, θέμα)» 3o Εργαστήριο: Στέλιος Βγαγκές, δάσκαλος, εμψυχωτής Θ. Παιχνιδιού - «Αισθητοποίηση του μαθήματος, Θεατρικό παιχνίδι-διδακτικό αντικείμενο» 4o Εργαστήριο: Ζωή Χατζηαντωνίου, χορογράφος, θεατρολόγος - «Impro-move-I-sation» 5o Εργαστήριο: Εύα Κωνστανταράκη, Μ.Α. Θέατρο για την Ανάπτυξη - «Η φαντασία ως μέσο σμίλευσης ερωτημάτων για την αναδημιουργία του κόσμου» 14.00- 15.00: Διάλειμμα – Γεύμα 15.00- 17.30: Εργαστήρια 1ο Συνέχεια... Με την ίδια ομάδα 2ο Συνέχεια... Με την ίδια ομάδα 3o Εργαστήριο: Βασίλης Πανόπουλος, δάσκαλος, μουσικός - «Η μουσική ως ενισχυτικός κώδικας στη θεατρική πράξη» 4ο Το ίδιο με άλλη ομάδα 5o Εργαστήριο: Αρκαδία Ψάλτη, θεατροπαιδαγωγός, ηθοποιός - «Σονέτα και σκηνές από έργα του Σαίξπηρ» 17.30 -18.00: Τέλος των εργασιών – Αξιολόγηση – Συμπεράσματα Η διημερίδα πλαισιώνεται με καλλιτεχνικές εκδηλώσεις: χάπενιγκ, κουκλοθέατρο που ετοίμασαν οι φοιτητές του Θεατρικού Εργαστηρίου του Δήμου Κερατσινίου. Οργάνωση: Δ/νση Δ.Ε Πειραιά, Δ/νση Π.Ε. Πειραιά, Πανεπιστήμιο Αθηνών (Εργαστήρι Τέχνης και Λόγου Π.Τ.Δ.Ε.), ΔΕΠΑΚ Κερατσινίου, Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση.
Επίσης η ΔΕΠΑΚ Κερατσινίου, συνδέοντας την διημερίδα με την 5η Διεθνή Συνδιάσκεψη για τις Παραστατικές Τέχνες στην Εκπαίδευση που οργανώνει το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, καλεί, με δικά της έξοδα, τον θεατροπαιδαγωγό Ουαλλοκαναδό Dan Baron Cohen να διδάξει σε περιορισμένο αριθμό εκπαιδευτικό του δήμου βιωματικό σεμινάριο με θέμα:
Dan Baron-Cohen Θεατρικός συγγραφέας, σκηνοθέτης του θεάτρου της κοινότητας, παιδαγωγός παραστατικών τεχνών και πολιτισμικός ακτιβιστής, πρόεδρος του ΙDEA, Ουαλία/Βραζιλία. Αθήνα 14-15-16 Μαρτίου 2006, ώρα: 17.00-20.30 Γλώσσα εργασίας: αγγλικά ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ Το σεμινάριο αυτό καταδεικνύει τον τρόπο με τον οποίο η συλλογική αφήγηση ιστοριών, η χρήση μάσκας και φωνής, ο αφηγηματικός χορός και το αυτοσχεδιαστικό σωματικό θέατρο μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως τεχνικές «πολιτισμικού γραμματισμού», με στόχο μια παιδαγωγική, η οποία στηρίζεται στην κοινότητα ή την εκάστοτε κοινωνική ομάδα και επιδιώκει την ατομική και τη συλλογική μεταμόρφωση. Πώς μπορούν η αφήγηση ιστοριών και το θέατρο να χρησιμοποιηθούν με σκοπό την αφύπνιση κοινοτήτων ή κοινωνικών ομάδων ακρωτηριασμένων από τη φτώχεια, την κοινωνική αδικία, τον αποκλεισμό και τις συγκρούσεις; Πώς μπορούμε να απελευθερώσουμε τη μνήμη του σώματος και τη φαντασία, για να αναπτύξουμε παιδαγωγικές διαπολιτισμικής συνεργασίας και μεταμόρφωσης; Πώς μπορεί η συμμετοχή στην παράσταση και η συναίσθηση συμμετοχής να συμβάλει στην κατανόηση των αντιστάσεων και των αντιφάσεων κατά τη διαδικασία προσωπικής και συλλογική αλλαγής; Πώς μπορούν να καμφθούν οι αντιστάσεις και να επιλυθούν οι αντιφάσεις αυτές; Τα παραπάνω ερωτήματα ορίζουν τρεις στόχους και φάσεις κλειδιά του εργαστηρίου, το οποίο στοχεύει: α) να βοηθήσει τους συμμετέχοντες να πειραματιστούν σε τεχνικές «πολιτισμικού γραμματισμού», οι οποίες αναπτύχθηκαν τα τελευταία 25 χρόνια, κατά τη διάρκεια συνεργασίας με αποκλεισμένες και μη κοινότητες της Βόρειας Αγγλίας και Ιρλανδίας, της Νότιας Αφρικής, της Ασίας και της Βραζιλίας; β) να καταδείξει πώς αυτές οι τεχνικές μπορούν να εφαρμοστούν σε διαφορετικά εκπαιδευτικά πλαίσια, στην εκπαίδευση παιδαγωγών, εκπαιδευτικών τέχνης, ακτιβιστών στο πλαίσιο μιας κοινότητας ή κοινωνικής ομάδας και πολιτικών ηγετών γ) να συζητηθούν ζητήματα που προκύπτουν κατά την αξιολόγηση της δουλειάς με συμμετέχοντες και καλλιτέχνες, προκειμένου να κατανοηθεί το πώς θα μπορούσαν αυτά να αντιμετωπισθούν στην πράξη. Τα ζητήματα αυτά μεταξύ άλλων είναι: Πώς μπορούν οι νέοι να συμμετέχουν και να συντονίζουν δράσεις; Πώς μπορούν οι παιδαγωγοί των παραστατικών τεχνών που συνεργάζονται με ιδρύματα ή κοινότητες και ειδικές κοινωνικές ομάδες, να αντιμετωπίσουν την αντίσταση ή άρνηση που συναντούν στην εφαρμογή των συμμετοχικών μεθόδων; Πώς μπορούμε να τονώσουμε την αυτοπεποίθηση των εκπαιδευτικών και των ηγετών κοινοτήτων, που θέλουν να αλλάξουν τις αυταρχικές μεθόδους μέσω των τεχνών, για να αναπτύξουν την κουλτούρα αυτοδιάθεσης; Και, τέλος, τι είδους στρατηγικές χρειάζονται για να υπάρξουν, να διατηρηθούν και να ολοκληρωθούν συνεργασίες που θα συντελέσουν στο να αποφευχθούν οι διαπολιτισμικές εντάσεις, η εξάρτηση και οι συγκρούσεις; O Dan Baron-Cohen είναι θεατρικός συγγραφέας, σκηνοθέτης θεάτρου κοινότητας, παιδαγωγός παραστατικών τεχνών και πολιτισμικός ακτιβιστής. Σήμερα ζει και εργάζεται στη Βραζιλία. Σπούδασε Αγγλική Λογοτεχνία στο Πανεπιστήμιο Οξφόρδης, όπου έκανε και τη διδακτορική του διατριβή με θέμα το θέατρο ως εκλαϊκευμένη εκπαίδευση, υπό την εποπτεία των Terry Eagleton και Raymond Williams. Οι συνεργασίες του στην αρχή καριέρας του με θεατρικούς συγγραφείς Edward Bond (Αγγλία) και Ngugi Wa Thiong’o (Κένυα) τον ενέπνευσαν να ερευνήσει μεθόδους πολιτισμικής δράσης για τη δικαιοσύνη, βασισμένες στην κοινότητα. Συνιδρυτής του Frontline:Πολιτισμός και Εκπαίδευση στο Μάντσεστερ και στο Ντέρρυ (Βόρεια Ιρλανδία), μέσα από τη συνεργασία του με ειδικές ομάδες πληθυσμού οδηγήθηκε σταδιακά στο σχεδιασμό μιας πολιτισμικής μεθόδου με στόχο την αυτό-διάθεση. Οι συνεργασίες του τα τελευταία επτά χρόνια με ακτήμονες, ιθαγενείς και κινήματα συνδικαλιστικών οργανώσεων στη Βραζιλία συντέλεσαν στο να εξελιχτεί η μέθοδός του σε μία παιδαγωγική «πολιτισμικού γραμματισμού» και στην ανάπτυξη μιας «ποιητικής αυτό μεταμόρφωσης», η οποία έκτοτε βελτιώνεται μέσα από το διάλογο με καλλιτέχνες και κοινότητες στην Ευρώπη, τη Λατινική Αμερική και την Ασία. Είναι πρόεδρος του Διεθνούς Οργανισμού για το Θέατρο στην Εκπαίδευση (IDEA ) και μέλος της Διεθνούς Επιτροπής και της Ομάδας Εργασίας για τον Πολιτισμό στο Παγκόσμιο Κοινωνικό Φόρουμ. Ως μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής πρόσφατα εργάστηκε για τη διοργάνωση του Παγκόσμιου Συνεδρίου της UNESCO για την Εκπαίδευση μέσω των Τεχνών. Μεταξύ άλλων έχει γράψει το Θέατρο αυτό Αυτό-Διάθεσης (Εκδόσεις Guildhall, Ντέρρυ, 2001) και Πολιτισμικός Γραμματισμός: ο βαθύς αγώνας για ένα νέο ανθρωπιισμό Εκδόσεις Alfarrabio, Σάο Πάολο, 2004). Ημέρες: Τρίτη 14, Τετάρτη 15 Πέμπτη 16 Μαρτίου 2006 Ωρες: 17.00-20.30 Τόπος: Πολιτιστικό Κέντρο Κερατσινίου, Δ/νση: Εμμ. Μπενάκη 70Α Κόστος: Δωρεάν για εκπαιδευτικούς Δήμου Κερατσινίου και μέλη του Πανελλήνιου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση. Θα προηγηθούν οι εκπαιδευτικοί Κερατσινίου. (Για να εγγραφείτε μέλη στο Πανελλήνιο Δίκτυο, πληροφορίες στο www.TheatroEdu.gr >ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ) Πληροφορίες/κρατήσεις : Θέσεις περιορισμένες Κα Μαρία Σακελλαρίου 2104143000 (καθημερινές 09.00-14.00) Οργάνωση: Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση & ΔΕΠΑΚ Δήμου Κερατσινίου.
Ο υπεύθυνος της οργάνωσης Τάκης Τζαμαργιάς |
Επιστροφή |
ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΕΣ
ΑΥΤΟΝΟΜΕΣ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΕΣ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΕΣ |
Περιεχόμενα |