%@ Language=JavaScript %>
ΑΥΤΟΝΟΜΕΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΕΣ
ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ-ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΕΙΣ
ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
ΣΚΕΨΕΙΣ ΓΙΑ ΜΙΑ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΣΤΡΟΦΗ ΤΗΣ ΟΙΕΛΕ
Μπροστά στη συζήτηση στο Δ.Σ. και τους συλλόγους μέλη της ΟΙΕΛΕ για το σχέδιο δράσης της ομοσπονδίας έχουμε να καταθέσουμε τους ακόλουθους προβληματισμούς:
ΓΙΑ ΤΗ ΔΡΑΣΗ ΤΗΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ
Εκτιμούμε ότι η ανάγκη να διατηρηθούν και να εφαρμοστούν οι μέχρι τώρα κατακτήσεις για τους εκπαιδευτικούς των ιδιωτικών σχολείων δεν θα πρέπει να κάνει την ΟΙΕΛΕ να παραβλέπει τις συνολικότερες πτυχές της εκπαιδευτικής συγκυρίας και της κυβερνητικής πολιτικής. Άρα επιβάλλεται η ΟΙΕΛΕ να πάρει ξεκάθαρη θέση:
Ενάντια στην επέκταση ελαστικών εργασιακών σχέσεων σε όλη την εκπαίδευση και υπέρ της μόνιμης και σταθερής εργασίας όλων των εκπαιδευτικών, ενάντια στο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ και όλα τα ελαστικά συστήματα πρόσληψης.
Ενάντια στην αξιολόγηση-χειραγώγηση των εκπαιδευτικών και την υποχρεωτική συμμόρφωση με το αναλυτικό πρόγραμμα και την κυρίαρχη ιδεολογία.
Ενάντια στο νέο εξεταστικό μαραθώνιο ήδη από τις τελευταίες τάξεις του δημοτικού
Ενάντια σε όλες τις μορφές άμεσης ή έμμεσης ιδιωτικοποίησης της εκπαίδευσης.
Σε αυτά τα πλαίσια επιβάλλεται η ΟΙΕΛΕ να αναζητήσει όρους αγωνιστικής συμπόρευσης και συνεργασίας με τις άλλες ομοσπονδίες και συλλόγους της εκπαίδευσης, στην κατεύθυνση ενός πανεκπαιδευτικού μετώπου σύγκρουσης με την κυβερνητική πολιτική.
Αντίστοιχα απαιτείται η αγωνιστική δράση μαζί με το σύνολο του εργατικού κινήματος ενάντια στην πολιτική της παρατεταμένης λιτότητας, των ελαστικών εργασιακών σχέσεων, των ιδιωτικοποιήσεων, του αυταρχισμού και της καταστολής.
Σε ό,τι αφορά ειδικότερα τη δράση και το σχεδιασμό της ΟΙΕΛΕ για τους χώρους των δημόσιων και ιδιωτικών ΙΕΚ εκτιμούμε ότι θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση:
Στη συστηματική πάλη ενάντια στο προκλητικό φαινόμενο της παρατεταμένης καθυστέρησης πληρωμής των εργαζόμενων στα ΙΕΚ, ειδικά τα δημόσια, στα πλαίσια και της απόφασης του συνεδρίου για αγωνιστική αντίδραση στην απλήρωτη εργασία.
Στη διατύπωση αιτημάτων που θα αρνούνται την ελαστική εργασία σε αυτούς τους χώρους, την αδιαφάνεια στους όρους πρόσληψης και θα διεκδικούν την κατοχύρωση ενός ενιαίου συστήματος μονίμων διορισμών και σταθερών εργασιακών σχέσεων.
Σε σχέση με τα φροντιστήρια (Μ.Ε. και ξένων γλωσσών) βασικές κατευθύνσεις πρέπει να είναι:
Η επίμονη ανάδειξη των αιτημάτων που αφορούν την ουσιαστική εξίσωση των εκπαιδευτικών των φροντιστηρίων με τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς σε όλες τις πλευρές (θεσμικά, ασφαλιστικά, μισθολογικά).
Η προβολή της ανάγκης αναγνώρισης - κατοχύρωσης της εκπαιδευτικής προϋπηρεσίας.
Η συστηματική πάλη για κατοχύρωση της πλήρους ασφάλισης των εργαζόμενων στα φροντιστήρια, η ασφαλιστική κατοχύρωση για τις ημέρες αναγκαστικής ανεργίας το καλοκαίρι. Ιδιαίτερη σημασία έχει η απόφαση του συνεδρίου για κινητοποίηση στο Υπουργείο Εργασίας των εργαζόμενων σε φροντιστήρια, ΙΕΚ, ΤΕΕ την πρώτη μέρα των γενικών εξετάσεων. Η ΟΙΕΛΕ θα πρέπει να εκδώσει σχετικό ενημερωτικό υλικό, να προχωρήσει σε σύσκεψη όλων των αντίστοιχων σωματείων, να διοργανώσει συνέντευξη τύπου.
Η απαίτηση για συμβάσεις αορίστου χρόνου και στο χώρο των φροντιστηρίων και ο συντονισμός με τις ευρύτερες αγωνιστικές κινητοποιήσεις ενάντια στις επαναλαμβανόμενες συμβάσεις ορισμένου χρόνου.
Η πάλη για να σταματήσει η απόκλιση που υπάρχει ανάμεσα στη συλλογική σύμβαση των φροντιστηρίων της Αθήνας και την πανελλαδική συλλογική σύμβαση.
Θέση όμως πρέπει να πάρουμε και απέναντι στην ανοιχτή πληγή της επέκτασης του ωρομίσθιου:
Σε συντονισμό με τις υπόλοιπες εκπαιδευτικές ομοσπονδίες και με τις επιτροπές αγώνα των ωρομίσθιων-αναπληρωτών να διεκδικήσουμε η Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη, η ενισχυτική διδασκαλία και η ολοήμερη λειτουργία να καλύπτονται από επιπλέον διορισμούς μονίμων εκπαιδευτικών και να σταματήσει ο απαράδεκτος θεσμός της κάλυψης των εκπαιδευτικών κενών από ωρομίσθιους ή υπερωρίες. Να απαιτήσουμε εδώ και τώρα διαφάνεια στις προσλήψεις, έγκαιρη πληρωμή, αμοιβή για αργίες, κατάργηση των απαράδεκτων όρων των συμβάσεων, ενιαίο τρόπο υπολογισμού της προϋπηρεσίας που να περιλαμβάνει εορτές και αργίες. Να συμμετέχουμε στη μεγάλη πανεκπαιδευτική κινητοποίηση που διοργανώνεται στις 14/5 ενάντια στις ελαστικές εργασιακές σχέσεις στην εκπαίδευση.
ΓΙΑ ΤΗ ΣΧΕΣΗ ΤΗΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΜΕ ΤΟΥΣ ΣΥΛΛΟΓΟΥΣ ΜΕΛΗ ΤΗΣ
Είναι γεγονός ότι η ομοσπονδία εκφράζει ένα σύνολο διαφορετικών χώρων της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Αυτό είναι κατά τη γνώμη μας στοιχείο δύναμης, καθώς αποτελεί έναν κρίσιμο κόμβο και για την υπεράσπιση των δικαιωμάτων των εργαζόμενων σε αυτούς και για την αντίσταση στην εμπορευματοποίηση της εκπαίδευσης. Είναι επίσης γεγονός ότι περιλαμβάνει διαφορετικές εκδοχές συλλόγων τόσο ως προς το εύρος των κατηγοριών που περιλαμβάνουν, όσο και ως προς το αν είναι πανελλαδικοί ή τοπικοί. Αιτία είναι και οι πραγματικές δυσκολίες της συνδικαλιστικής δράσης στο χώρο μας και έτσι πρέπει να το αντιμετωπίζουμε. Σε αυτά τα πλαίσια
Δεν αρκεί η λογική ότι όποια συλλογική σύμβαση (ή διεκδίκηση) την υπογράφει η ΟΙΕΛΕ, την διαχειρίζεται μόνο το Δ.Σ. Επιβάλλεται τον πρώτο λόγο να τον έχουν οι σύλλογοι και οι εργαζόμενοι στον αντίστοιχο χώρο και η ΟΙΕΛΕ να στηρίζει τις διεκδικήσεις τους.
Χρειάζεται να τονωθεί η σχέση ΟΙΕΛΕ και συλλόγων μέσα από πανελλαδικές συσκέψεις εκπροσώπων των συλλόγων, είτε για το σύνολο της ομοσπονδίας, είτε για συγκεκριμένες κατηγορίες ιδιωτικών εκπαιδευτικών. Απαιτείται η ανάπτυξη πρακτικών και μορφών οριζόντιου αγωνιστικού συντονισμού, επικοινωνίας και διαλόγου των ίδιων των πρωτοβάθμιων σωματείων. Είναι ανάγκη να ξαναζωντανέψουν και οι σύλλογοι και να δοκιμάσουν μορφές αμεσοδημοκρατικής και όχι γραφειοκρατικής λειτουργίας (τακτικές συνελεύσεις, λειτουργία ανοιχτών συντονιστικών από εκπροσώπους των σχολικών μονάδων ή των φροντιστηρίων)
ΓΙΑ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ Δ.Σ. ΤΗΣ ΟΙΕΛΕ
Είναι αλήθεια ότι οι διαμορφωμένοι συσχετισμοί του ΔΣ της ομοσπονδίας συχνά οδηγούν σε υποτονική λειτουργία ή σε πρακτικές μονοπαραταξιακής δράσης, εκπροσώπησης και λειτουργίας. Αυτό όμως δεν ταιριάζει στην απαίτηση για μια ανοιχτή, δημοκρατική και αγωνιστική δράση των σωματείων απέναντι στον κίνδυνο της γραφειοκρατικής ενσωμάτωσης και της απομαζικοποίησης. Σε αυτά τα πλαίσια επιμένουμε στην ανάγκη για:
Τακτικές συνεδριάσεις του ΔΣ της ΟΙΕΛΕ με συγκεκριμένη θεματολογία και ενημέρωση στη συνέχεια των συλλόγων-μελών τόσο για τις αποφάσεις όσο και για τη συζήτηση στο εσωτερικό της ομοσπονδίας.
Προγραμματισμός των εξορμήσεων της ΟΙΕΛΕ σε χώρους εργασίας ώστε να μπορούν αυτές να στηρίζονται από όλες τις παρατάξεις της ομοσπονδίας.
Έγκαιρη ενημέρωση για συνελεύσεις, δραστηριότητες ή εκδηλώσεις συλλόγων.
ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ
Εκτιμούμε ότι η εφημερίδα της Ομοσπονδίας πρέπει να ξαναγίνει εφημερίδα όλων των ιδιωτικών εκπαιδευτικών και να σταματήσει η διάχυτη εντύπωση ότι είναι έντυπο μόνο των εργαζόμενων στα ιδιωτικά σχολεία, ή –ακόμη χειρότερα– μόνο της πλειοψηφούσας παράταξης. Αντίθετα ένας Ιδιωτικός Εκπαιδευτικός με μάχιμη ύλη που να εκφράζει όλες τις απόψεις στο εσωτερικό της Ομοσπονδίας, αλλά και όλες τις διαφορετικές κατηγορίες ιδιωτικών εκπαιδευτικών, μπορεί να συμβάλει αποφασιστικά στη μαζικοποίηση στην ενότητα και στην αγωνιστική δράση της ΟΙΕΛΕ.
Να αποστέλλεται ο Ιδιωτικός Εκπαιδευτικούς στα μέλη όλων των συλλόγων της ΟΙΕΛΕ.
Να δοθεί συγκεκριμένος χώρος στους συλλόγους-μέλη της Ομοσπονδίας σε κάθε τεύχος της εφημερίδας.
Να κατοχυρωθεί –όπως αποφασίστηκε στο Συνέδριο– η δυνατότητα όλων των παρατάξεων να γράφουν σε κάθε τεύχος της εφημερίδας.
ΓΙΑ ΤΟ ΙΝΕ-ΟΙΕΛΕ
Γνώμη μας είναι ότι το ΙΝΕ-ΟΙΕΛΕ μπορεί να αποτελέσει ένα κρίσιμο εργαλείο στην προσπάθεια αντιπαράθεσης με την κυρίαρχη εκπαιδευτική πολιτική, να συμβάλει στην αποκάλυψη των πραγματικών συνθηκών εκμετάλλευσης στην ιδιωτική εκπαίδευση, να συνεισφέρει στη διατύπωση μιας κριτικής, ριζοσπαστικής αμφισβήτησης του ταξικού αντιδραστικού χαρακτήρα του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος. Αντίθετα, λίγα πράγματα μπορεί να προσφέρει μια τεχνοκρατική αποδοχή ή κριτική συμπόρευση με την κυρίαρχη εκπαιδευτική πολιτική. Σε αυτά τα πλαίσια εκτιμούμε ότι
Το ΙΝΕ-ΟΙΕΛΕ δεν πρέπει να έχει καμία σχέση με τους φορείς του Υπουργείου (ΚΕΕ, Παιδ. Ινστιτούτο) ούτε πρέπει να συμμετέχει –με οποιονδήποτε– στον κύκλο των ερευνών και μετρήσεων που σχετίζονται με τον αντιδραστικό θεσμό της αξιολόγησης-χειραγώγησης.
Το ΙΝΕ-ΟΙΕΛΕ θα πρέπει να σταθεί κριτικά απέναντι στην τρέχουσα εκπαιδευτική πολιτική και να προσφέρει θεωρητική τεκμηρίωση της σύγκρουσης με τους βασικούς αρμούς της (εξεταστικός μαραθώνιος, πανεθνικές δοκιμασίες, «τράπεζα θεμάτων», αξιολόγηση)
Το ΙΝΕ-ΟΙΕΛΕ θα πρέπει να αναλάβει πρωτοβουλίες μελέτης και αποτύπωσης των πραγματικών συνθηκών εργασίας, εργοδοτικής τρομοκρατίας και υπερκμετάλλευσης που υφίστανται όλες οι κατηγορίες των ιδιωτικών εκπαιδευτικών.
ΝΑ ΑΛΛΑΞΟΥΜΕ ΣΕΛΙΔΑ
Σε κάθε περίπτωση εμείς επιμένουμε ότι η ΟΙΕΛΕ μπορεί και πρέπει να αλλάξει ρότα. Να συναντηθεί ξανά με τις αγωνιστικές της παραδόσεις, να γίνει και πάλι ένας χώρος όπου αρθρώνεται και μάχιμος συνδικαλιστικός λόγος και συνολική ριζοσπαστική σκέψη για την εκπαίδευση.
Της ταιριάζει να συμβάλει και αυτή σε μια συνολική αντιπαράθεση με τις πολιτικές των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων σε εκπαίδευση και εργασία.
Της ταιριάζει να γίνει και πάλι ένας χώρος όπου θα παράγεται μια συνολική κριτική για τις αλλαγές στην εκπαίδευση και θα αρθρώνεται ένας άλλος λόγος απέναντι στην «ενιαία σκέψη» του νεοφιλελευθερισμού και του νεοσυντηρητισμού.
Της αξίζει να ψηλαφίσει ξανά δρόμους αγωνιστικής δράσης, να γίνει όχι το χαϊδεμένο παιδί, αλλά ο κακός δαίμονας του Υπουργείου Παιδείας και της κυβέρνησης, να συναντηθεί ξανά με τους καθηγητές, τους δασκάλους, τους μαθητές, τους φοιτητές, τους αδιόριστους σε μαζικές πανεκπαιδευτικές κινητοποιήσεις, σε απεργίες και διαδηλώσεις.
Της αναλογεί να είναι ένας ζωντανός συνδικαλιστικός χώρος, με έμφαση στις διαδικασίες βάσης, στις συνελεύσεις, στα πρωτοβάθμια σωματεία και τον οριζόντιο συντονισμό τους.
Αθήνα 04/04/2004
ΑΥΤΟΝΟΜΕΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΕΣ
ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ-ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΕΙΣ
ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
(Στο πρόσφατο 31ο Συνέδριο της ΟΙΕΛΕ οι Παρεμβάσεις συμμετείχαν στο Αριστερό Αγωνιστικό Ψηφοδέλτιο που πήρε μια έδρα στο Δ.Σ. της Ομοσπονδίας)
Επιστροφή | Περιεχόμενα |