Η απορρύθμιση στην Ειδική Αγωγή
Με το νέο νόμο με τίτλο «Ρύθμιση εκπαιδευτικών θεμάτων και άλλες διατάξεις, που αφορά και την ειδική εκπαίδευση, που ψηφίστηκε στις 29-10-03 επιχειρείται η αναδιάρθρωση των εργασιακών σχέσεων των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής (τρόπος διορισμού, τοποθέτησης, μετάθεσης και απόσπασης).
Σύμφωνα με το άρθρο 2 παρ. 8 ιδρύονται σε κάθε ΚΔΑΥ (Κέντρο Διάγνωσης και Αξιολόγησης Υγείας) θέσεις εκπαιδευτικών για τα τμήματα ένταξης των μαθητών με ειδικές εκπ/κές ανάγκες. Ο προϊστάμενος του κάθε ΚΔΑΥ διαθέτει κάθε σχολικό έτος τους παραπάνω εκπ/κούς στα σχολεία της αρμοδιότητας του με βάση τις ανάγκες και την κίνηση του μαθητικού πληθυσμού. Αυτό στην πράξη σημαίνει την αρχή της κατάργησης των οργανικών θέσεων των τμημάτων ένταξης των σχολείων και στην καλύτερη περίπτωση τη μη δημιουργία άλλων τέτοιων τμημάτων, που τόσο είναι αναγκαία, σε σχολεία που δεν υπάρχουν ήδη.
Για τους εκπ/κούς της ειδικής αγωγής αποτελεί την έναρξη της εργασιακής περιπλάνησης από σχολείο σε σχολείο σύμφωνα με τις αποφάσεις των προϊσταμένων των ΚΔΑΥ εντός των γεωγραφικών ορίων του κάθε κέντρου.
Στο άρθρο 2 παρ. 7 ορίζεται ότι στα ΚΔΑΥ, ΣΜΕΑ, ΕΕΕΕΚ τα τμήματα ένταξης τοποθετούνται κατά προτεραιότητα εκπ/κοί με τα παρακάτω προσόντα και καθορίζει τις κατηγορίες οι οποίες ιεραρχούνται με βάση τον τίτλο σπουδών των εκπ/κών και τα χρόνια υπηρεσίας:
Α) Πτυχίο Τμήματος Ειδικής Αγωγής ή πτυχίο του Τμήματος Εκπ/κής και Κοινωνικής Πολιτικής Κατεύθυνσης Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες του Πανεπιστημίου Μακεδονίας (μη παιδαγωγικό τμήμα).
Β) Πτυχίο πανεπιστημίου (ανεξαρτήτως ειδικότητας) και μεταπτυχιακές σπουδές με εξειδίκευση σε μια κατηγορία ειδικών αναγκών.
Γ) Πτυχίο πανεπιστημίου, τίτλο διετούς μετεκπαίδευσης στην ειδική αγωγή και τριετή υπηρεσία σε ΣΜΕΑ.
Δ) πτυχίο πανεπιστημίου και σεμινάριο εξειδίκευσης ή επιμόρφωση στην ειδική αγωγή τουλάχιστον ετήσιας διάρκειας που πραγματοποιήθηκε από πανεπιστήμιο και 5ετή προϋπηρεσία σε ΣΜΕΑ.
Με την παραπάνω ιεράρχηση αντιλαμβανόμαστε την ειδική μεταχείριση λόγω πιέσεων των αποφοίτων του Τμήματος Εκπ/κής και Κοινωνικής Πολιτικής που, ξανατονίζουμε, δεν είναι παιδαγωγικό τμήμα καθώς και των αποφοίτων του Παιδαγωγικού Τμήματος Βόλου που χωρίς διδακτική εμπειρία σε κανονικά σχολεία προορίζονται για άμεση κάλυψη θέσεων ειδικής αγωγής.
Το νομοσχέδιο, όμως, για πρώτη φορά καταστρατηγεί εκτός των άλλων όλα όσα ισχύουν μέχρι τώρα για τις μεταθέσεις και διορισμούς. Στο άρθρο 2 παρ. 7 ορίζεται ότι «στις θέσεις των εκπ/κών διορίζονται ή μετατίθενται εκπ/κοί από τους επιτυχόντες του ΑΣΕΠ με απόφαση του Υπουργού Παιδείας». Με άλλα λόγια από τώρα και στο εξής τις οργανικές θέσεις στα ΚΔΑΥ, ΣΜΕΑ, ΕΕΕΕΚ και στα τμήματα ένταξης θα καταλαμβάνουν επιτυχόντες ιδιαίτερου διαγωνισμού του ΑΣΕΠ. Οι δάσκαλοι με πολυετή προϋπηρεσία με μετεκπαίδευση στην ειδική αγωγή θα καλύπτουν τα κενά που απομένουν αφού πάνε πίσω στους πίνακες για τοποθέτηση και μετάθεση από τους πτυχιούχους του ΠΤΔΕ Βόλου και του Παν. Μακεδονίας ή θα αναγκάζονται να συμμετέχουν στο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ.
Στα ΕΕΕΕΚ (Εργαστήρια Ειδικής Επαγγελματικής Εκπ/σης και Κατάρτισης) οι διευθυντές θα επιλέγονται όχι από το ΠΥΣΠΕ όπως ισχύει για τα υπόλοιπα σχολεία ή ΣΜΕΑ, αλλά από το ΥΣΕΕΠ (Υπηρεσιακό Συμβούλιο Ειδικού Εκπ/κού Προσωπικού).
Με τις παραπάνω ρυθμίσεις γίνεται φανερό ότι ολοκληρώνεται ο πλήρης διαχωρισμός της εκπ/σης σε γενική και ειδική καθώς και η κατηγοριοποίηση των εκπ/κών που εργάζονται στην ειδική αγωγή με την επιβολή νέων εργασιακών δεδομένων (οργανικότητα στη διάθεση του ΠΥΣΠΕ).
Οι εκπ/κοί όλων των ειδικοτήτων θα πρέπει να απαιτήσουμε την ενιαία αντιμετώπιση όλων των εργαζομένων στην ειδική αγωγή, ενιαία κριτήρια μεταθέσεων σε όλη την εκπ/ση, διορισμούς από την επετηρίδα, τμήματα ένταξης και οργανικές θέσεις σε όλα τα σχολεία, να μην επιλέγονται τα στελέχη από το ΥΣΕΕΠ, καθώς και 5ετή προϋπηρεσία στην γενική αγωγή για δικαίωμα εργασίας στην ειδική.
Μάζαρης Βασίλης, 8ο Δημ. Σχολείο Ζωγράφου
Επιστροφή | Περιεχόμενα |