ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΑΔΙΟΡΙΣΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ (ΠΕΑΕ)
e-mail:
peaesymboulio@yahoo.com
τηλ. επικοινωνίας Δ.Σ.: Φ. Πανοπούλου:
6972476298
Π. Σωτήρης: 6974439203
Β. Ζαρκινού: 6974778187
Μ. Μιλτσακάκης: 2107213198
Τ. Λιόντου: 6932514008
Ανακοίνωση για τις ενστάσεις εναντίον του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ
Η ΠΕΑΕ θεωρεί ότι και τα τελευταία αποτελέσματα των κλάδων Φιλολόγων, Οικονομολόγων, Κοινωνιολόγων, καθηγητών Γερμανικής Φιλολογίας, Νομικών και Πολ. Επιστημών, όπου τα ποσοστά αποτυχίας είναι συντριπτικά, όχι μόνο είναι αποτέλεσμα της αδιαφάνειας που χρωματίζει όλη τη διαδικασία του διαγωνισμού, αλλά και συμπυκνώνουν την πραγματική αποτυχία του ως θεσμού.
Επιμένουμε ότι ο διαγωνισμός του ΑΣΕΠ ήταν και είναι ένας θεσμός σχεδιασμένος για να νομιμοποιεί την πολιτική των ελάχιστων διορισμών και της μαζικής αδιοριστίας, βαφτίζοντας την ανεργία και την εργασιακή περιπλάνηση «αποτυχία». Δεν είναι οι εκπαιδευτικοί «αποτυχημένοι», αποτυχημένη είναι η κυβερνητική πολιτική που κάνει τα σχολεία να υπολειτουργούν, περιορίζει το μαθητικό πληθυσμό, στηρίζει τη βιομηχανία της ιδιωτικής εκπαίδευσης, την ίδια στιγμή που υπάρχουν χιλιάδες αδιόριστοι εκπαιδευτικοί που μπορούν να στηρίξουν τη δημόσια εκπαίδευση.
Μετά και την εντελώς αναιτιολόγητη απόρριψη της ένστασης υποψηφίου ενάντια στην αρνητική βαθμολόγηση και τη συνολική μεθόδευση πάνω στο ζήτημα αυτό, καλούμε τους συναδέλφους να υποβάλουν μαζικά ενστάσεις. Οι ενστάσεις αυτές αποτελούν για εμάς έναν τρόπο να δηλώσουν οι συνάδελφοι την αντίθεσή τους ενάντια στον τρόπο διεξαγωγής ενός ακόμη διαγωνισμού του ΑΣΕΠ, χωρίς να θέλουμε να καλλιεργήσουμε αυταπάτες για τα πιθανά αποτελέσματά τους.
Προσπαθώντας να βοηθήσουμε τους συναδέλφους που θα ήθελαν να υποβάλλουν ένσταση και με βάση τους απαράδεκτους δεσμευτικούς όρους της προκήρυξης (απαγόρευση αναβαθμολόγησης) θα θέλαμε, χρησιμοποιώντας ως παράδειγμα τους φιλολόγους (ΠΕ02), να προτείνουμε τα ακόλουθα παραδείγματα για τις ενστάσεις (που δεν πρέπει να είναι αιτήματα αναβαθμολόγησης αλλά ενστάσεις κατά των αναρτηθέντων πινάκων)
Όσον
αφορά την εξέταση της Α΄ θεματικής
ενότητας και για τα 3 γνωστικά
αντικείμενα και συγκεκριμένα το ένα από
τα τέσσερα ερωτήματα όπου η εξέταση
περιλάμβανε ερωτήσεις πολλαπλής
επιλογής, η ένσταση μπορεί να αφορά τον
τρόπο βαθμολόγησης (αρνητική βαθμολόγηση)
για τις λανθασμένες απαντήσεις:
α) γιατί δεν περιλαμβανόταν παρόμοια
διάταξη στην προκήρυξη του ΑΣΕΠ για το
διαγωνισμό των εκπαιδευτικών, όπου
ορίζεται ότι η βαθμολόγηση στις
ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής θα γίνει με
βάση τις ορθές απαντήσεις,
β) γιατί δεν υπάρχει ανάλογο προηγούμενο
σε κάνεναν άλλο διαγωνισμό, πρόκειται για
έναν εξαιρετικά άδικο τρόπο βαθμολόγησης
που ισοδυναμεί με «ποινή» και αλλοιώνει
σε μεγάλο βαθμό τα αποτελέσματα
γ) γιατί υπάρχει η από 4 Απριλίου κατά
πλειοψηφία απόφαση του ΑΣΕΠ ενάντια στην
εφαρμογή της αρνητικής βαθμολόγησης η
οποία αναιρέθηκε πραξικοπηματικά.
Όσον αφορά την εξέταση της Α΄ θεματικής ενότητας και για τα γνωστικά αντικείμενα Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία και Νεοελληνική Γλώσσα και Νεοελληνική Λογοτεχνία: ζητήθηκε η ανάλυση κειμένου της αρχαίας ελληνικής γραμματείας και συγκεκριμένα της Αντιγόνης του Σοφοκλή χωρίς να δίνεται σχετικό απόσπασμα και η ανάλυση της ποιητικής συλλογής Πατρίδες του Κ. Παλαμά χωρίς να δίνονται τα δύο ποιήματα αυτής της συλλογής που περιλαμβάνονται στο αντίστοιχο βιβλίο της Α΄ Λυκείου. Ο τρόπος αυτός εξέτασης κειμένων είτε της αρχαίας είτε της νεοελληνικής γραμματείας είναι πέρα για πέρα αντιεπιστημονικός, εντελώς ακατάλληλος για να διαπιστωθεί η επάρκεια ενός επιστήμονα στο γνωστικό του αντικείμενο και παραπέμπει στην πιο στείρα απομνημόνευση. Επίσης δεν υπάρχει ανάλογο προηγούμενο σε κανενός είδους εξέταση των αντικειμένων αυτών.
Όσον αφορά την εξέταση της Β΄ θεματικής ενότητας και συγκεκριμένα τη διδακτική μεθοδολογία της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας μπορεί να επισημανθεί (όπως παραπάνω) το γεγονός ότι ζητήθηκε να αναπτυχθεί πώς μπορεί να αξιοποιηθεί διδακτικά η αντίθεση «είναι» και «φαίνεσθαι» στην τραγωδία του Ευριπίδη Ελένη χωρίς να δίνεται σχετικό απόσπασμα.
Όσον
αφορά την εξέταση της Β΄ θεματικής
ενότητας και συγκεκριμένα τα παιδαγωγικά
θέματα η ένσταση μπορεί να αφορά:
α) το ζήτημα της αρνητικής βαθμολόγησης
όπως αναλυτικά αναπτύσσεται παραπάνω
β) την ορθότητα ορισμένων απαντήσεων του
ΑΣΕΠ ή το μοναδικό της ορθότητας κάποιας
απάντησης ή την ασάφεια και κακή/
λανθασμένη διατύπωση μιας ερώτησης.
Αναφέρουμε παραδειγματικά τις ερωτήσεις
που θεωρούμε ότι έχουν την πιο λανθασμένη
διατύπωση ή που δεν επιδέχονται μόνο μιας
απάντησης χωρίς να θεωρούμε ότι αυτό δεν
συμβαίνει και σε άλλες ερωτήσεις:
· Ερώτηση 4η:
Κατά τη γνώμη μου ο βαθμός παίζει
καθοριστικό ρόλο για τη βελτίωση των
επιδόσεων των μαθητών, γιατί:
α) δραστηριοποιεί και τους καλούς και
τους αδύνατους μαθητές και γι’ αυτό
αποτελεί ένα αποτελεσματικό μέσο για την
καλλιέργεια του ενδιαφέροντος των
μαθητών για το μάθημα
β) δραστηριοποιεί κυρίως τους καλούς
μαθητές και όχι τους αδύνατους και γι’
αυτό ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να
αναζητήσει μέσα και τρόπους για τη
δραστηριοποίηση του ενδιαφέροντος και
των αδύνατων μαθητών
γ) δραστηριοποιεί τους αδύνατους μαθητές,
οι οποίοι έτσι θα ενδιαφερθούν για το
μάθημα
δ) αποτελεί ένα μέσο επιβολής ποινών και
διατήρησης του ελέγχου της τάξης.
Στην ερώτηση αυτή σύμφωνα με το ΑΣΕΠ
σωστή θεωρείται η απάντηση β ενώ η
διατύπωση της ερώτησης παραπέμπει στη γνώμη
του εξεταζόμενου η οποία μπορεί να είναι
διαφορετική. Επομένως στην αξιολόγηση
των γραπτών για την ερώτηση αυτή ή πρέπει
να θεωρηθούν σωστές και οι 4 απαντήσεις ή
πρέπει αυτή να μη συμπεριληφθεί (ακύρωση)
ως κακώς διατυπωμένη.
· Ερώτηση 12η:
Η εικονογράφηση του σχολικού
εγχειριδίου είναι ιδιαίτερα σημαντική,
γιατί:
α) Με την εικόνα επαναλαμβάνεται το
κείμενο και γίνεται πιο εύκολο
β) Η εικόνα μπορεί να προσελκύσει την
προσοχή του μαθητή
γ) Με την εικόνα όχι απλώς
επαναλαμβάνεται το κείμενο, αλλά και
συμπληρώνεται
δ) Η εικόνα μπορεί να προσφέρει και
πληροφορίες άσχετες προς το κείμενο.
Σύμφωνα με το ΑΣΕΠ σωστή θεωρείται η
απάντηση γ ενώ σύμφωνα με τα
περισσότερα εγχειρίδια Ψυχοπαιδαγωγικής
εξίσου σωστή είναι και η απάντηση β
αφού είναι γενικά παραδεκτό ότι η μορφή
του σχολικού εγχειριδίου και η χρήση
εικόνων και άλλων εποπτικών μέσων παίζει
σημαντικό ρόλο στην προσέλκυση της
προσοχής και στην πρόκληση του
ενδιαφέροντος του μαθητή. Η ένσταση
επομένως γίνεται κατά του μοναδικού της
ορθότητας της απάντησης γ. Επίσης
μπορεί να αμφισβητηθεί η ορθότητα της
απάντησης αφού στα σχολικά εγχειρίδια η
εικονογράφηση σε πολλές περιπτώσεις δεν
«επαναλαμβάνει» το κείμενο αλλά συχνά
έχει πολύ χαλαρή σχέση με αυτό.
· Ερώτηση 19η:
Η ποιότητα της προσφοράς των
υπολογιστών τελευταίου τύπου στη
διδακτική διαδικασία εξαρτάται κυρίως
από:
α) τον τύπο των υπολογιστών
β) την ποιότητα των προγραμμάτων τους
γ) τις προτιμήσεις και τα ενδιαφέροντα
των μαθητών
δ) το σχέδιο της διδασκαλίας.
Σύμφωνα με το ΑΣΕΠ σωστή θεωρείται η
απάντηση β. Η απάντηση αυτή είναι
ελλιπής καθώς, σύμφωνα με τα περισσότερα
εγχειρίδια, η ποιότητα της προσφοράς των
υπολογιστών αποτελεί συνάρτηση
παραγόντων, ένας από τους οποίους
αναφέρεται στην απάντηση β. Οι άλλοι
παράγοντες, που κατά τη γνώμη μας είναι
και σημαντικότεροι, αναφέρονται στις
απαντήσεις γ και δ. Επομένως
ζητείται ή να θεωρηθούν και οι 3
απαντήσεις ως σωστές ή να ακυρωθεί η
ερώτηση.
· Ερώτηση 23η:
Η χρήση της άμεσης διδασκαλίας
ενδείκνυται μόνο για:
α) τη διδασκαλία κοινωνικών θεμάτων
β) τη μετάδοση γνώσεων στους μαθητές
γ) την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης
δ) την καλλιέργεια της δημιουργικής
φαντασίας.
Σύμφωνα με το ΑΣΕΠ σωστή θεωρείται η
απάντηση β η οποία όμως είναι κακώς
διατυπωμένη. Κατά τη γνώμη μας θα έπρεπε
να λέει: η μετάδοση πληροφοριών στους
μαθητές, γιατί η μετάδοση γνώσης είναι
το τελικό αποτέλεσμα της μαθησιακής
διαδικασίας και κάτι εξαιρετικά σύνθετο
που δεν επιτυγχάνεται μόνο με τη χρήση
της άμεσης διδασκαλίας.
· Ερώτηση 26η:
Το σχέδιο διδασκαλίας της μιας ώρας
θεωρείται απαραίτητο, περισσότερο γιατί:
α) διευκολύνει την κατάκτηση της νέας
ύλης
β) δεν επιτρέπει τη χαλάρωση των μαθητών
γ) αποκλείει παρεκκλίσεις άσχετες προς
τους στόχους της διδασκαλίας
δ) εκμεταλλεύεται πλήρως τον παρεχόμενο
διδακτικό χρόνο.
Σύμφωνα με το ΑΣΕΠ σωστή θεωρείται η
απάντηση α, η οποία όμως είναι πολύ
γενική, ενώ σύμφωνα με τα περισσότερα
εγχειρίδια, είναι σωστές και οι β και δ
απαντήσεις.
· Ερώτηση 28η:
Μια τυχόν σύγκρουση μεταξύ δασκάλου-μαθητή
λύνεται καλύτερα όταν:
α) ο μαθητής αλλάξει συμπεριφορά
β) ο μαθητής αλλάξει τάξη ή τμήμα τάξης
γ) ο δάσκαλος αλλάξει τάξη ή τμήμα τάξης
δ) ο δάσκαλος αλλάξει συμπεριφορά.
Σύμφωνα με το ΑΣΕΠ σωστή θεωρείται η
απάντηση δ. Κατά τη γνώμη μας η
διατύπωση της απάντησης αυτής είναι απαράδεκτη
και αστήρικτη επιστημονικά χωρίς αυτό να
σημαίνει ότι υπάρχει άλλη απάντηση που
μπορεί να θεωρηθεί σωστή. Με τη διατύπωση
αυτή θεωρείται δεδομένο ότι ο δάσκαλος
είναι οπωσδήποτε υπεύθυνος για τη
σύγκρουση ή ότι η συμπεριφορά του είναι
εξ ορισμού λανθασμένη. Τα προβλήματα που
προκύπτουν στη διαπροσωπική σχέση
δασκάλου-μαθητή είναι εξαιρετικά σύνθετα,
επηρεάζονται από πολλούς παράγοντες και
δεν μπορούν να εξετάζονται με τόσο
απλουστευτικό και αντιεπιστημονικό
τρόπο. Η απάντηση θα έπρεπε για να
ευσταθεί αν ήταν διατυπωμένη διαφορετικά,
όπως: ο δάσκαλος επανεξετάσει τον τρόπο
ή τη μέθοδο προσέγγισης /επεξεργαστεί ένα
νέο τρόπο προσέγγισης κ.ά.
· Ερώτηση 37η:
Τον απομονωμένο στη σχολική τάξη
μαθητή πρέπει να τον βοηθήσουν κυρίως:
α) οι γονείς
β) ο ψυχολόγος
γ) ο ψυχίατρος
δ) ο καθηγητής.
Σύμφωνα με το ΑΣΕΠ σωστή θεωρείται η
απάντηση δ. Εδώ πρέπει να πούμε ότι η
ερώτηση είναι εξαιρετικά ασαφής καθώς η
λέξη απομονωμένος δεν περιγράφει την
ένταση του προβλήματος ούτε τους λόγους
αυτής της συμπεριφοράς. Απομονωμένος
μπορεί να είναι ένας εσωστρεφής μαθητής
αλλά και ένας μαθητής με σοβαρά
ψυχολογικά προβλήματα ή ακόμη και μια
μορφή αυτισμού. Σε μια τέτοια περίπτωση
πρέπει να τον βοηθήσει ένας ειδικός.
Γενικότερα δέ θα μπορούσαν να
συνεργαστούν και οι γονείς και ο
καθηγητής και ο ειδικός. Επομένως
θεωρούμε ότι δεν υπάρχει σωστή απάντηση
αφού η ερώτηση είναι ασαφής.
· Ερώτηση 38η:
Την ευθύνη για τις μαθησιακές
δυσκολίες του παιδιού κυρίως:
α) έχουν οι γονείς
β) έχει ο καθηγητής
γ) έχει ο γιατρός
δ) έχει ο ψυχολόγος.
Σύμφωνα με το ΑΣΕΠ σωστή θεωρείται η
απάντηση β. Καταρχήν η διατύπωση της
ερώτησης είναι κακή. Θα έπρεπε να λέει την
ευθύνη για την αντιμετώπιση των
μαθησιακών δυσκολιών γιατί έτσι
σημαίνει ότι κάποιος είναι υπεύθυνος για
την ύπαρξη μαθησιακών δυσκολιών. Επίσης
όπως και στην προηγούμενη, ο όρος μαθησιακές
δυσκολίες είναι εξαιρετικά γενικός και
ασαφής. Όπως είναι γνωστό μπορεί να
αναφέρεται τόσο στη δυσλεξία (όπου και σ’
αυτή την περίπτωση η μορφή και το επίπεδο
ποικίλλουν) όσο και σε σοβαρότερα
προβλήματα, όπως νοητική υστέρηση κ.ά.
Επομένως με ποιο κριτήριο θα απαντήσει
κανείς ποιος είναι ο καταλληλότερος στην
κάθε περίπτωση ή έχει τις ειδικές γνώσεις
να αντιμετωπίσει το πρόβλημα;
Σε κάθε περίπτωση ένα πράγμα δεν πρέπει να ξεχνάμε: Η πραγματική διεκδίκηση του δικαιώματός μας στην εργασία και την αξιοπρέπεια περνά πρώτα και κύρια μέσα από την συλλογική πάλη και τη σύγκρουση με την κυβερνητική πολιτική της λιτότητας και της αδιοριστίας
ΣΤΗΝ ΕΝΟΤΗΤΑ Η ΔΥΝΑΜΗ
ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ Η ΝΙΚΗ!
Επιστροφή | Περιεχόμενα |